Sportzaken29 nov '14 12:32

Humberto's verhaal | Principes

Auteur: BNR Webredactie

Hoeveel zijn uw principes eigenlijk waard? En dan bedoel ik in harde valuta en niet in overdrachtelijke zin. Dus voor hoeveel euro's zou u geen bezwaren hebben om afstand te doen van bepaalde basisbeginselen? 

Stel dat je een aanzienlijk belastingvoordeel kan krijgen door bepaalde inkomsten te verzwijgen, zou u dat doen? Ik heb Maurice de Hond niet nodig om te kunnen inschatten dat we daar vrijwel allemaal voor open staan.

Maar stel nou dat je een teken van je geloof in je clublogo hebt staan? Zoals een heel klein kruis in het logo van 1 van de grootste clubs ter wereld, Real Madrid. Het kruis had ik niet eerder gezien; zo klein is het. Maar in het Algemeen Dagblad stonden deze week twee foto's: 1 met kruis, bovenop de kroon en 1 zonder kruis. Eerlijk gezegd duurde het even voordat ik überhaupt zag waar ik moest kijken. 

De kop boven het stuk trok mijn aandacht: "Voetbalclub Real Madrid wordt gesponsord door de Arabische wereld. Om de Arabische fans niet tegen zich in het harnas te jagen heeft de club het kruis verwijderd."

"Nou ja, wat is dit nou weer", was mijn eerste reactie. "Dat doe je toch niet, een deel van je identiteit verkopen om anderen, ergens ver weg niet voor het hoofd te stoten"? Het kruis staat al sinds 1931 boven het Koninklijke kroontje van het Real logo. Marca, de Spaanse sportkrant schreef treffend: “De club is bereid om de identiteit van de club te verloochenen voor de nieuwe fans”. Het stoom kwam nog net niet uit mijn oren. Maar verder lezend bedaarde ik en schoot ik zelfs in de lach. De Nationale Bank van Abu Dhabi blijkt bereid te zijn om ongeveer 90 miljoen euro te betalen, met het verwijderen van het Christus-kruis als voorwaarde. In mijn hoofd zag ik mezelf aan de onderhandelingtafel zitten namens Real. "Ja, maar dat kruis hoort bij ons. Al ver voor de Tweede Wereldoorlog. Mr. Tan, we'll pay you 90 milion...." "Ooh..in that case: can I sign at the cross?"

Principes zijn absoluut te koop, of moet ik zeggen dat principes veranderen in een voor-wat-hoort-wat principe met het juiste bedrag? Het is een kwestie van tijd en geld voordat ijzeren tradities ineens toch veranderen. Aartsrivaal Barcelona riep jarenlang: "Wij zijn meer dan een club...wij hebben geen shirtreclame...wij onderscheiden ons van de rest...bla bla bla..." Tot Qatar Airways kwam: voor een periode van drie jaar steeds 96 miljoen euro. En hop weg maagdelijk shirt. Nadat trouwens de geesten al rijp  waren gemaakt, want eerst stond Unicef op het shirt waarvoor Barcelona ongeveer 1,5 miljoen per jaar betaalde aan Unicef. Een omgekeerde sponsoring dus, of eigenlijk een investering om de harde overgang van het keiharde principe: geen shirtreclame naar Qatar Airways te versoepelen.

Ach, mijn wijze oom zei al: "Jongen, er zijn principes en er zijn kosten", vergeet dat nooit.

Humberto Tan voor BNR Sportzaken
29 november 2014


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen