Het is dan ook niet verrassend dat deze vraag de reisbranche zo nadrukkelijk bezighoudt. En daar komen aardige resultaten uit voort...
Zo opende begin dit jaar het World Hotel Grand Winston in Rijswijk twee kamers die speciaal zijn ingericht voor vrouwen. Arjan van Esveld, General manager: "Een extra verlichte, grote make-upspiegel, professionele föhn en een kierstand op de deur, zodat de gast kan zien wie er voor de deur staat als er aangeklopt wordt." Want veiligheid blijkt nogal een issue voor reizende zakenvrouw.
Veiligheid
Dat bleek eind 2011 uit onderzoek van BCD Travel. Vrouwen willen meer veiligheid en daar zijn hotels steeds nadrukkelijker mee bezig, zegt. Diederik Banken, vicepresident Commercial voor de Benelux bij BCD Travel. "Er zijn bijvoorbeeld speciale parkeerplaatsen voor vrouwen dichtbij de deur en ingangen, en speciale kamers dicht bij de lift en niet achter in de gang."
Maar de wensen van vrouwelijke hotelgasten gaan verder dan alleen veiligheid. "Mannen blijven vaker in het hotel, terwijl vrouwen veel meer naar buiten gaan om te kijken naar de bestemming; ze gaan kijken naar musea en besteden meer tijd aan cultuur en het echt leren kennen van zo'n bestemming."
De Hyatt-keten heeft ook al aangekondigd meer in te zetten op de wensen van de vrouwelijke bezoekers. Voor vergeetachtige types is er make-upremover en zijn er yogamatten beschikbaar. Maar ook gezondere smoothies en kleinere porties. En in het Grand Winston krijgen 'de dames' geen genoeg van het stepapparaat. "De vrouwelijke gast kan zich ook actief bezighouden in de kamer", zegt Van Esveld.
Dass, dus... En die prins op het witte paard, die zoeken ze er zelf dan wel bij...