Travel5 okt '12 07:23Aangepast op 5 okt '12 07:44

Hotelvakanties in eigen land populair

Auteur: Anne-Greet Haars

We gaan steeds vaker kort op hotelvakantie in eigen land. De eerste zes maanden van dit jaar is het aantal korte hotelvakanties in Nederland met 10 procent gestegen naar 1,8 miljoen.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research. "Als deze groei doorzet, komt het aantal hotelvakanties in eigen land aan het eind van het jaar uit op het recordaantal van 4 miljoen’’, aldus een woordvoerster van NBTC-NIPO Research.

Steden
Zo’n 30 procent van de hotelvakanties wordt in een stad doorgebracht. Vooral Maastricht en Den Haag zijn populair. Verder zijn hotelvakanties in bos- en heidegebieden en aan de kust erg in trek. Als het om de populariteit van regio’s gaat, staan de Noordzeebadplaatsen op nummer één, Zuid-Limburg op twee en de Veluwe op drie.

Zakelijke markt
"Er zijn een paar factoren voor de stijging. De hotels richting zich in toenemende mate op consumenten, omdat de zakelijke markt achterblijft", vertelt Kees van der Most van NBTC Nipo research vrijdagochtend op BNR. "Er zijn minder congressen, trainingen en bedrijfsuitjes."

"Om de consumenten te verleiden worden er veel acties toegepast. En dat zie je over de hele breedte: de consument wil er graag tussenuit."

55-plus
De belangrijkste doelgroep voor de hoteliers zijn 55-plussers en mensen met hogere inkomens. Ongeveer 60 procent van de binnenlandse hotelvakantiegangers is welgesteld en 40 procent is 55-plus, blijkt uit de cijfers.

Daling van bestedingen
"Het aantal binnenlandse hotelvakanties groeit, maar tegelijkertijd zien we dat de bestedingen dalen. Deze daling kan verklaard worden door het groeiend aantal aanbiedingen en acties vanuit de hotellerie. Daarnaast speelt ook de opkomst van veiling- en kortingssites een rol”, weet directeur Kees van der Most van NBTC-NIPO Research.

"Met de relatief lage prijzen speelt de sector in op de consument, die graag op vakantie wil en op zoek is naar voordeel. Een scherp geprijsde hotelvakantie biedt, in deze economisch sombere tijden, een stukje luxe tegen een aantrekkelijke prijs.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen