Travel23 mei '11 17:06

Reisbranche alert op aswolk

Auteur: Laura Walburg

Mocht de IJslandse as naar het Europese luchtruim drijven, dan zijn bedrijven daar beter op voorbereid dan vorig jaar, toen er dagen niet gevlogen kon worden en overal ter wereld reizigers strandden. De Nederlandse reisbranche heeft voorzorgsmaatregelen getroffen, zo bleek uit een rondvraag van BNR.nl.

Bij Nederlands grootste reisorganisatie, TUI, was er maandagochtend een extra overleg met alle managers die met de aswolk te maken krijgen, mocht deze richting Europa drijven. Bij die vergadering werd in kaart gebracht wat er nu metereologisch aan de hand is, en wat de mogelijke effecten voor het vliegverkeer kunnen zijn.
Publieksinformatie
Ook komt er later vandaag op de TUI-website een speciale pagina met daarin informatie voor het publiek: "Er is nu nog weinig hinder voor ons vliegverkeer. Maar we willen het publiek goed informeren. We houden daar goed bij wat de actuele omstandigheden zijn, en verwijzen ze bijvoorbeeld door naar de Schiphol-website voor actuele vertrektijden", meldt Simone van den Berk, woordvoerder bij TUI.
Moeilijk voorspellen
Bij reisorganisatie D-reizen wordt een comité twee keer per dag op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de aswolk. D-reizen directeur Steven van Nieuwenhuijzen meldt dat de aswolk goed in de gaten gehouden wordt, maar dat het natuurfenomeen zich moeilijk laat voorspellen.
"Wat we wel hebben geleerd is hoe we met onze klanten moeten communiceren. We werken met verschillende leveranciers dus het is van belang dat op het moment dat er reizen geannuleerd worden, we klanten goed kunnen informeren over hun rechten. Krijgen ze hun geld terug van de airline, wat valt er onder de reisverzekering, dat soort zaken."
Twitterteams
Ook bij KLM zijn ze beter voorbereid dan een jaar geleden. "Door de aswolk moesten veel van onze klanten omboeken. Het telefonische systeem waarmee dat kon, bleek niet toereikend. Daarom hebben we social media ingezet. Klantvragen kunnen nu ook worden beantwoord via Twitter en Facebook. Op het moment dat de aswolk grote gevolgen krijgt voor het luchtverkeer, zullen we meer mensen op onze social media hub aan het werk zetten", meldt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.
As en sneeuw
Ook op Schiphol is men alert, maar zijn er nog geen crisismaatregelen genomen. "Je kunt dit soort zaken niet voorspellen", meldt een persvoorlichter van de Schiphol groep. "En door onze ervaringen vorig jaar, en de sneeuwval afgelopen winter, zijn we goed voorbereid."
Hoewel de luchthaven tevreden is over de manier waarop vorig jaar met de gevolgen van de aswolk is omgegaan, zijn er natuurlijk verbeterpunten. Bijvoorbeeld in de communicatie op de luchthaven. Die zijn aangescherpt.
Tien miljoen gestrande passagiers
Bij een uitbarsting van de IJslandse vulkaan, vorig jaar, moesten in Europa tussen 15 en 20 april 313 luchthavens geheel of gedeeltelijk sluiten. In totaal werden meer dan 100.000 vluchten geannuleerd en strandden er ongeveer 10 miljoen passagiers.
Windrichting
Voorlopig lijkt het mee te vallen met de gevolgen van de aswolk. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVN) maakte maandagmiddag bekend in de komende dagen geen verstoringen in het Nederlandse luchtruim te voorzien. De as drijft nu richting Europa. Naar verwachting zal dinsdag het noorden van Groot Brittannië worden bereikt. Later in de week zal de as, als de wind hetzelfde blijft, boven Spanje en Frankrijk drijven.
Procedures
Overigens zijn dit jaar ook de procedures rondom het sluiten van het luchtruim aangescherpt. Vorig jaar werd besloten om het hele luchtruim te sluiten vanwege het risico op as in de motoren, maar dat is voorlopig niet meer nodig.
Inmiddels zijn er Europese richtlijnen die bepalen wanneer er wel en wanneer niet gevlogen mag worden. Zo mogen bij bepaalde concentraties as in de lucht alleen daartoe gecertificeerde vliegtuigen de lucht in.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen