Torenstra is één
van de initiatiefnemers van EU1.tv, een online platform voor filmmakers. Op de
site kunnen (jonge) filmmakers een soort pre-tease van hun film of documentaire
plaatsen. En dan kan de filmkijker je film funden; geld geven aan de maker om
de film te maken.
Als dank krijg je een cadeautje: een kaartjes voor de film, een bezoek aan de
set of een ontmoeting met de acteurs. Als er na 90 dagen niemand heeft
gereageerd en niemand wil investeren dan gaat je filmpje weer van het platform
af en is het mislukt.
Frustratie
Acteur Waldemar Torenstra zat vandaag aan tafel bij Rens de Jong om te
vertellen over EU1.tv. Torenstra vertelde dat het idee werd geboren uit een
kleine frustratie: hij had een goed idee voor een televisieprogramma, maar dat
vond op het laatste moment geen doorgang. Een televisieprogramma of film moet
namelijk niet alleen goed zijn, maar ook passen binnen de programmering van de
zender, en bij de kleur van de zender.
On demand
uitzenden
EU1.tv vraagt om 15 procent van de verdiensten van een filmmaker. Als er geen
inkomsten zijn, dan krijgen ze niets. Die 15 procent is ook nog niet genoeg om
van te leven, maar EU1.tv heeft een contract gesloten met Ziggo en UPC om film
ook on demand uit te zenden. Torenstra verwacht dat ze ongeveer een ton nodig
hebben om de website te blijven ontwikkelen, evenals de app en dat die ton
binnen een jaar gehaald zal worden.
EU1.tv wil uitgroeien tot een groot Europees platform voor filmmakers. Het bestaat nu ruim een maand en er is in totaal al 19.000 euro toegezegd door investeerders aan verschillende filmmakers. Dat is gemiddeld 30 euro per funder. En dat is meer dan de bedenkers van EU1.tv in eerste instantie hadden verwacht.
Nederlandse film
De Nederlandse film leunt nu sterkt op het filmfonds. En Torenstra denkt niet
dat de Nederlandse film zich in de toekomst geheel zelfstandig kan bedruipen.
Volgens hem zijn jaarlijks maar drie tot vier films echt succesvol. Dat komt
volgens de acteur door het model dat film eerst in de bioscoop komt en dan op
televisie: "Doordat we de film nu direct on demand kunnen aanbieden,
bereiken we meteen miljoenen mensen".