Zakendoen23 okt '13 21:08Aangepast op 24 okt '13 13:42

eFocus | Onderwijs en ICT of studenten en social?

Auteur: BNR Webredactie

Elke dinsdag tijdens Zakendoen met… geeft Jasper Leunk, internetstrateeg bij fullservice internetbureau eFocus, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op het gebied van online business. Deze week vanaf de campus Utrecht bij het Utrecht Science Park over de oprukkende rol van digitaal in het onderwijslandschap.

Het onderwijs is erg gedreven als het op innovatie aankomt. Menig werkgroep of commissie is gevormd rondom thema’s als digitale colleges, Onderwijs 2.0, ICT en educatie, automatisering of elearning. Opvallend is dat veel onderwijsinnovatie op het gebied van digitaal techniekgedreven is en minder rondom business/marketing-vraagstukken. Te vaak komt er een nieuw middel beschikbaar (zoals Twitter) en wordt de vraag gesteld ‘wat we met Twitter kunnen’. Ook worden er investeringen gedaan om eigen middelen te maken, terwijl studenten zelf onderling Facebook-groepen aanmaken (al dan niet door studieverenigingen). Over Facebook gesproken; Facebook zelf is door studenten opgericht en niet door een bestaand instituut. Innovatie van buitenaf?

Steve Jobs scholen de toekomst?
Dit jaar zijn er zeven Steve Jobs-scholen van start gegaan in onder meer Breda en Sneek. Dit zijn basisscholen die digitaal maximaal omarmd hebben. Van iPads tot de kinderen tot het onderwijzen in de rol van digitale techniek voor de samenleving. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar op het gebied van marketing en communicatie ziet het er allemaal fris uit.

Ook op bestaand onderwijs wordt er driftig met nieuwe media gewerkt. Zo zijn er leraren op het middelbaar onderwijs die de studenten vragen de stof op Twitter samen te vatten. Wie in 140 karakters de essentie boven water krijgt oefent gelijk in het scheiden van hoofd- en bijzaken. Ook maken docenten dankbaar gebruik van alle content die online beschikbaar is. Muziektheorie visualiseren? YouTube heeft het kant en klaar.

En toen kwam alle goede content gewoon beschikbaar...
De Amerikaanse universiteit MIT gaat nog verder. Onder de noemer MIT Open Course Ware hebben zij hun studieaanbod online beschikbaar gesteld. Leren programmeren? Lesstof, opdrahten, software, etc: Alles is gratis beschikbaar  online. Er is ook slim gekoppeld met het externe OpenStudy, een social platform voor interactie tussen studenten (kennisuitwisseling en hulp). De rol van een instituut als MIT is aan verandering onderhevig. Van frontale kennisoverdracht naar een meer coachende rol. Goede content komt op steeds meer manieren met het grootste gemak binnen bereik. Naast MIT OCW zijn er ook initiatieven als Youtube Edu (die categorieën van basisonderwijs tot MBA’s aanbiedt),  TedX Talks en in Nederland de  Universiteit van Nederland (initiatief van o.a. Alexander Klöpping). Nieuwe, vaak modernere, digitaal gedreven manieren van kennisoverdracht. En erg fris vanuit een behoefte gecreëerd.

Waarvoor inzetten & tips inzet online/social voor onderwijsinstelling

Bestaande onderwijsinstellingen zijn hard bezig met digitale innovatie. Zij kunnen online inzetten voor een aantal uitdagingen:

●     Werven personeel en studenten: Niet alleen studenten kan men werven maar ook personeel. Ook hier gaat het om welk verhaal heeft de instelling te vertellen en waar bevinden potentiele studenten en docenten zich. Waarom is het aantrekkelijk te studeren of werken bij deze instelling. Welk onderzoek wordt er gedaan en wat is er zo uniek

●     Imago: Online kan men inzetten om het hoe & waarom van een instelling over te brengen. Welke kennisautoriteit kan er geclaimd worden, wie zijn de docenten en wat zijn de succesverhalen?

●     Nieuwe manieren van kennisoverdracht. Stimuleren van studenten gebruik te maken van social en te verwijzen naar interessante content online. Ook is aangetoond dat het gebruik van spelelementen (gamification) bijdraagt aan beter leren.

●     Kijk welk middel (Pinterest, Facebook, Twitter, etc) bijdraagt aan welke doelstelling. Geef afdelingen eigen accounts. Van faculteiten, faciliteitsmanagement tot  cateraar zodat diverse doelgroepen niet verwarrend door elkaar bediend worden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen