Zakendoen28 mei '13 15:34

eFocus | Zeven alternatieven van Facebook in een notendop

Auteur: BNR Webredactie

Elke dinsdag tijdens Zakendoen met… geeft Jasper Leunk, internetstrateeg bij fullservice internetbureau eFocus, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media. Deze week een opsomming van netwerken om in de gaten te houden.

Recente berichten over jongeren die Facebook verlaten (hier, hier en hier) creëren onrust. Zit mijn doelgroep nu wel of niet op deze bestaande social media? Moet ik hier nog in investeren? Er is sprake van niets minder dan een nieuwe generatie. Facebook; daar zitten je ouders op. Verder zorgen de (matige) privacy-aspecten voor de nodige kritiek. Is Facebook in gevaar?

Door Jasper Leunk van eFocus | internetbureau voor online effect

Whatsapp uit het zicht van marketeers
De messenger-service Whatsapp die ook groepschat ondersteunt en de traditionele spelers als KPN flink pijnigt (liever Whatsappen dan bellen & sms-en). Geliefd bij iedereen en volledig uit het publieke zicht. Whatsapp wordt ingezet voor van alles van berichtendienst tot boodschappenlijstje. Niet bereikbaar voor campagnes op het eerste gezicht, maar wie fijne content creëert die opgepakt wordt en rond begint te zwerven in Whatsapp is goed bezig.

Instagram zegt het met beelden
Fotodienst Instagram, door Facebook overgenomen in april 2012, laat gebruikers foto’s posten en delen. Klinkt als Flickr, maar ditmaal veel socialer en laagdrempeliger. Indien slim gespeeld ontzettend goed te gebruiken door het inzetten van ambassadeurs zoals fietsonderdelenmerk Campagnolo, #makeitcount van Nike en Mercedes “untamed” CLA campagne. Aangezien mobiel een van de grootste scherprechters gaat worden gaat dit Instagram helpen daar het gemaakt lijkt te zijn voor mobiel (met camera).

Reddit is de koning van de deelbare content
In Nederland nog vrij onbekend (en onbemind) is Reddit de allergrootste in het vergaren van interessante linkjes. Aangezien de gebruikers deze kunnen ranken zou het lezen van de toplijstjes in je eigen categorie (subreddits) genoeg moeten zijn om bij te blijven. De eerste indruk is totale chaos, maar doordat de gebruikers (35 miljoen per dag) de ingestuurde ideeën sorteren komen de pareltjes vanzelf in je blikveld. Voor marketeers ook een prima bron om te ontdekken wat op dit moment in trek is.

Microblog Tumblr populair bij jongeren
De koningin van het internet is Marissa Mayer, de CEO van Yahoo! Haar meest recente stunt is het kopen van Tumblr voor 850 miljoen euro. Dit microblog is geliefd bij met name creatieve jongeren en voor Yahoo de kans om weer geliefd te worden bij het publiek. Iedereen wordt ineens publisher. Zie het als het liefdeskind van weblogging, twitter en een oude schooldoos met kleurtjes. Vooral de creatieve geesten voelen zich aangetrokken. Alles draait om mooie en goede content. Merken als Elle magazine, IBM (heeft er meerdere), Universal en Coca-Cola gingen voor. Hopelijk behoudt Tumblr de ‘coolness’ na de overname van Yahoo!

Gigant Google+ nog steeds in de race
Ondanks de skeptici zet de groei bij Google+ gestaag door. Recente ontwikkelingen zoals een goede mobiele app met integratie met Google Hangouts (het videochatsysteem) moeten tegenwicht bieden aan onder meer Whatsapp. Google+ grote voordeel is dat ze fris zijn en veel mensen al een Google (gmail)-account hebben; en dus automatisch ook een Google+ account. Het maandelijkse gebruik ligt met een kleine zeven minuten nog wel ver achter op een Facebook (gemiddeld een kleine zeven uur). Zal innovatie hun redden of zijn ze niet onderscheidend genoeg ten opzichte van Facebook?

Pinterest alleen voor vrouwen?
Een verzamelboek van plaatjes voor vrouwen. In de VS gebruikt 25% van alle vrouwen online Pinterest (5% van de mannen). Maak een onderwerp aan en alle interessante plaatjes verzamel je (het zogenaamde pinnen) in collages. Ideeën voor keukens, goede recepten, mooie uitzichten of wat dan ook. Ook hier zijn de eerste marketingcampagnes al een succes zoals Volvo’s JoyRide, Amnesty International (ander soort ‘droomwensen’) en iets ouder Arke.nl’s paaspinnen.

Facebook het eerste ‘forever network’?
Waarom niet? Facebook is continu aan verandering onderhevig. Van nieuwe privacy-instellingen tot initiatieven als Graphsearch en Facebook Home. Ook heeft Facebook van alle social networks de meeste kennis van haar gebruikers en is als geen ander in staat een vergaande virtuele wereld te creëren die gemixt kan worden in de realiteit. Op je hotelkamer op zakenreis je kenbaar maken met Facebook en je favoriete muziek begint te spelen, de ober brengt je favoriete wijn en aan de muur hangt reeds een foto van je gezin. Creepy of niet?

De stand van zaken
Voorlopig zijn de huidige giganten als Facebook en Twitter nog niet uitgespeeld en zullen er voorlopig nog wel zijn. Of zelfs het eerste ‘forever network’ worden. Voor elk nieuw social network dient te worden gekeken in hoeverre het kan bijdragen aan de online strategie van de onderneming. Een retailer van vrouwenkleren kan prima Pinterest omarmen terwijl een B2B-bedrijf uit de maakindustrie wellicht weer helemaal niets kan met Hyves. Grootste vraag voor nu is hoe groot de uiteindelijke vijver is. Heeft Facebook niet al iedereen gevangen die potentieel Facebook-gebruiker is. De rest heeft geen breedband of wil niets met social te maken hebben. De nieuwe strijd gaat niet meer om groei maar om engagement met de bezoeker. Welke speler dringt het diepst in gebruikers hun leven door. We gaan het zien!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen