Zakendoen5 jul '13 16:00

eFocus | Kerken online: van volgers naar volgelingen

Auteur: BNR Webredactie

Elke dinsdag tijdens Zakendoen met… geeft Jasper Leunk, internetstrateeg bij fullservice internetbureau eFocus, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media. Deze week heeft hij gekeken naar de kansen voor kerken op het gebied van online aanwezigheid. Hoe doen ze het en wat kan er beter?

Kerken hebben al langere tijd te maken met leegloop. Er vinden volop fusies plaats en men verwacht de komende jaren dat meer dan 1000 kerken de deuren gaan sluiten. Een direct antwoord hierop lijkt er niet te zijn, maar feit is dat de rol van kerkgemeenschappen aan verandering onderhevig is.

Roderick Vonhogen, een katholieke priester, was een van de eerste pioniers in Nederland op social media. Al in de jaren 90 begon hij met podcasts over de gelijkenissen tussen Star Wars en Harry Potter en de verhalen uit de Bijbel. Enigszins controversieel maar wel heel toegankelijk. In 2005 was hij in het Vaticaan actief toen de paus ziek was. Zijn podcasts bleken ineens een belangrijke bron van informatie en hij kreeg steeds meer volgers. Nog steeds is hij zeer actief op social media als Twitter en ook veel op TV te zien.

Online aanwezigheid van kerken veel te intern gericht
Er zijn veel groeperingen met goede “marketing”-initiatieven zoals De Doorbrekers. Als we echter naar de gemiddelde kerkwebsite kijken schort er nog veel op het gebied van communicatie, conversie, branding en service. Als we een kerkgemeenschap als organisatie beschouwen zijn er een paar doelgroepen: de eigen gemeenschap, potentiële christelijke  gemeenteleden (bijvoorbeeld verhuisd of niet actief) en niet-christelijken die allicht toe kunnen treden. De meeste kerkwebsites zoals deze (conversie? branding?) en deze (design? conversie? Wervende content als een Israel-reis weggestopt na vier clicks) verdienen nog de nodige aandacht. Veel communicatie is ook doorspekt van jargon. Een term als liturgie is jargon. Het programma is helderder. Dit zal de site meer open maken voor mogelijke nieuwe aanwas. Ook aanwezigheid op social media is voor verbetering vatbaar. Deze kerk en deze kerk zenden met name wat, zeker gezien het aantal volgers dat ze hebben, zonde is. Nog kansen voor meer actieve dialoog.

Betrekken van jongeren: taal van de straatJongeren hebben de toekomst en om teruglopende ledenaantallen tegen te gaan zou de kerk daar ook veel energie in moeten steken. Een mooi voorbeeld van wederom een controversiele manier is de Straatbijbel genaamd “De Torrie van Matti” (het verhaal van Matheus). Een initiatief van diverse christelijke organisaties.  met een website, een app, podcasts en een eigen Facebook-groep en Twitter waar interactie met de achterban plaats vindt. Ook hebben ze al veel televisie-aandacht gehad. De teksten zijn vrij expliciet (“God keek naar alles en zag dat het kapot goed was”) en trekken daarom veel jongeren.

Wat zouden kerken moeten doen
Er is een spanningsveld tussen het christelijke gedachtegoed en het afkijken hoe commerciële merken het goed doen. En toch zouden ze daar nog veel van kunnen leren.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen