Zakendoen17 okt '12 12:31Aangepast op 18 okt '12 16:47

KREM | Stunt en vliegwerk en hoogvliegers

Auteur: Thijs Baas

Elke woensdag in Zakendoen Met… geeft Anneli Rispens, strateeg bij social media consultancy bureau KREM, inzicht in de meest opvallende zaken die week op social media.

Speciaal voor de Nederlandse ondernemer analyseert Anneli Rispens diverse praktijkcases en ontwikkelingen en legt zij uit wat Nederlandse ondernemers hiervan kunnen leren. Er waren deze week twee thema’s die de online buzz domineerden. De column en uitzending van deze week staan in het teken van de Red Bull Stratos Space Jump en de nieuwe funtionaliteiten van LinkedIn.

Door Anneli Rispens van KREM | The Social Company

De marketingmachine met vleugels
Je kan het bijna niet gemist hebben. Afgelopen zondag schreef Felix Baumgartner namens Red Bull geschiedenis. Voor de ogen van zijn vrienden en familie en 8 miljoen kijkers sprong hij vanuit zijn capsule op 40km door de geluidsbarrière zijn records tegemoet.

Op sociale media werd massaal met hem meegeleefd. De timeline van Facebook werd gevuld met foto’s van televisieschermen en op Twitter waren de #’s gerelateerd aan het evenement wereldwijd trending topic.

Red Bull geneerde met dit evenement enorme media-aandacht. Wereldwijd werd het event alleen op Twitter al meer dan 900.000 keer genoemd op één dag! In Nederland gingen meer dan 30.000 berichten op sociale media over de Red Bull Space Jump van Baumgartner, is te lezen op Sportnext. In 5% van de berichten wordt Red Bull geroemd om zijn onconventionele marketingstrategie. Een reputatie waar ze dankzij events als Red Bull Air Race, Red Bull Crashed Ice en bijvoorbeeld de snowboardfilm The art of flight al jaren aan bouwen.

YouTube breekt record
En Felix was niet de enige die records brak. Nog nooit keken er zoveel mensen tegelijk naar een live stream op YouTube, meldt het blog van het videonetwerk. YouTube wordt steeds vaker ingezet voor de streaming van live events. Op een speciale pagina kan je alle live events zien die dit moment worden uitgezonden.

Steeds meer bedrijven en evenementen kiezen er voor om via YouTube live de uitzendingen te verzorgen. De beeldkwaliteit is namelijk prima, je kan rondom het beeld banners en overige informatie en live blogs plaatsen en zo meer informatie en interactie bieden dan via een televisiebeeldscherm. Waar veel televisiekijkers anders afhankelijk zouden zijn van wat bij de gratie van een zender of televisiestation uitgezonden zou worden kan de kijker nu zelf bepalen wanneer hij wil kijken. De één zat dus al uren van tevoren klaar en de ander tunede een paar minuten voor de jump in. In mijn geval had ik televisie en YouTube aan staan. Waar ik heel blij om was toen NOS halverwege de aanloop aangaf er even tussenuit te gaan voor ander nieuws.

Lancering LinkedIn endorsements
Sinds een paar weken is LinkedIn gestart met het uitrollen van een nieuwe functionaliteit; LinkedIn Endorsements. Met LinkedIn Endorsements kun je met één klik een skill/vaardigheid van één van  je connecties aanbevelen. Met de  lancering van LinkedIn Endorsements wordt de drempel voor het geven van een aanbeveling een stuk verlaagd.

Waar je vroeger alleen maar de mogelijkheid had om een aanbeveling te schrijven op functieniveau in de vorm van een paar regels tekst, kun je nu door je muis over de skill van één van je connecties te bewegen en op het plusje te klikken aangeven dat jij vindt dat deze persoon over deze vaardigheid beschikt.

De introductie van LinkedIn Endorsements geeft weer noodzaak aan het volledig invullen van je LinkedIn-profiel. Veel mensen vergeten hun skills/vaardigheden in te vullen. Ze beseffen niet dat dit hun vindbaarheid op het sociale netwerk sterk vermindert. De ingevulde tekst bij “summary” en je skills bepalen voor een groot deel hoe snel je gevonden wordt op LinkedIn. Dit zijn naast je functietitel namelijk de woorden die de kans het meest vergroten dat je gezocht en dus gevonden wordt in de zoekresultaten.

Dankzij LinkedIn Endorsements wordt het ook makkelijker om te zoeken naar mensen die wereldwijd bekend staan om een bepaalde skill. Alle skills zijn clickable een verwijzen naar een pagina op LinkedIn waar je meer te weten kan komen over deze skill en waar je een suggestie krijgt van mensen die over deze skill beschikken. Om te zorgen dat je in dit rijtje terechtkomt is het van belang om veel endorsements te ontvangen. Maar hoe kom je aan endorsements? Eigenlijk werkt dit niet anders dan aanbevelingen krijgen:

Volg influencers op LinkedIn
Naast LinkedIn Endorsements lanceerde LinkedIn afgelopen week de mogelijkheid om internationale thought leaders te volgen. “Now you can follow other professionals on LinkedIn. Not just any professional, but 150 of the most influential thought leaders on LinkedIn who will be sharing unique knowledge and professional insights.”

Wanneer je aangeeft een influencer te gaan volgen abonneer je je hiermee op de publieke statusupdates van deze persoon. Op dit moment is de poule van influentials nog redelijk beperkt met onder anderen Richard Branson, Tony Robbins en Barack Obama. Wel leuk om te vermelden is dat ook twee Nederlanders de wereldwijde influencer-lijst hebben gehaald, namelijk internet en tech expert Boris Veldhuijzen van Zanten en e-health expert Lucien Engelen. maar mettertijd gaat deze groep natuurlijk uitgebreid worden. Voor de mensen die vinden dat ze zelf ook de moeite van het volgen waard zijn is er de mogelijkheid om je bij LinkedIn aan te melden als influencer.

Beter goed gejat
Hoewel LinkedIn-endorsements en -influencers natuurlijk een goede aanvulling zijn op het LinkedIn-platform en zijn functionaliteiten, is het natuurlijk niet bijster origineel. Op Facebook zijn publieke personen / public figures die een eigen Facebook-page hebben al langer te volgen. Net als bij LinkedIn kun je je op die manier abonneren op hun publieke statusupdates. Ook Klout lijkt een inspiratiebron voor het LinkedIn development team. Klout is een sociaal netwerk waarop je influencers kunt ontdekken of zelf ontdekt kunt worden.

Iedereen met een Twitterprofiel heeft een Klout-score en een profiel op Klout. Wanneer je je aanmeld bij Klout middels Facebook of Twitter krijg je direct jouw Klout-score te zien. Dit getal tussen 0 en 100 geeft jouw mate van online invloed aan. Ook doet  het een suggestie op welke onderwerpen je invloedrijk bent en op deze onderwerpen kun je, jawel, endorsed worden door anderen met +K.

Op Klout is veel kritiek geweest vanuit de branche en op LinkedIn Endorsements en Influentials zal dit vast ook komen. Want wie bepaalt wie invloedrijk is? En is online invloed gelijk aan offline invloed? Allemaal vragen die de komende tijd vast gaan spelen. Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse ondernemer en werknemer hierover denken.  


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen