Zakendoen10 dec '13 20:24

'Geprofileerde direct mail kan brievenbus nog jaren vinden'

Auteur: BNR Webredactie

Ook over een paar jaar is er nog voldoende ruimte in de brievenbus voor gerichte boodschappen en direct mail. Dat zegt Haico Meijerink, de CEO van Sandd, in BNR Zakendoen met Diana Matroos.

"Er zijn mensen die ontzettend graag een krant of tijdschrift in handen nemen, puur en alleen voor de emotie. We kunnen persoonlijke profielen maken, zodat de boodschap die op de deurmat landt een hele grote attentiewaarde heeft; 80 procent van de direct mail wordt geopend, veel meer dan het gemiddelde mailtje."

Sandd maakte daarom een strategie, 'parallel aan het verbeteren van de bedrijfsprestaties'. En dat gold niet alleen voor groei in de postmarkt, maar ook voor verbreding in aanpalende markten, zegt Meijerink. "Het gaat om data intelligence, market intelligence; de combinatie van gegevens over huisadressen in combinatie met ons rijke bezorgnetwerk is uniek en geeft ons een voorsprong in de markt."

Lookalikes
Een goed voorbeeld is volgens Meijerink De Apenheul. "Van de mensen in het klantenbestand hebben we lookalikes gezocht. Dus hebben we gekeken wie er voldoet aan dat lookalike-profiel. En die hebben we een risicoloos aanbod gedaan voor een seizoenkaart. Gevolg is dat de seizoenkaarthouders dit jaar een enorme piek vertonen." Van schending van de privacy van mensen is volgens Meijerink geen sprake. "Ieder bestand is een uniek bestand dat we respecteren."

De bestanden waar Sandd gebruik van maakt zijn afkomstig van DataQuote, dat Sandd per 1 augustus overnam. De paden kruisten elkaar door een gelukkig toeval. "Ik was één keer eerder te gast in dit programma, en dat werd beluisterd door DataQuote-oprichter Luke Liplijn. Twee weken later stond hij bij Sandd aan de receptie. Geen afspraak, wel een goed idee en zo namen we eerder dit jaar Luke met zijn bedrijf over."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen