Zakendoen20 mrt '12 13:59Aangepast op 20 mrt '12 14:39

Is Triodos een bankkolos?

Auteur: Fleur de Bruijn

Het lijkt de strijd van de Galliërs tegen de Romeinen. Terwijl de meeste grote banken het moeilijk hebben, groeit de kleine duurzame Triodos Bank als kool. Maar zit er geen grens aan die groei?

Vorig jaar nam de nettowinst van Triodos Bank met liefst 50 procent toe. 70.000 nieuwe klanten wisten de bank te vinden. Het gaat Triodos dus voor de wind. De bank die zich profileert als  duurzaam en kleinschalig. Maar de Triodos Bank is de afgelopen 16 jaar íeder jaar met ruim 20 procent gegroeid.

Ongebreidelde groei
Dat roept de vraag op of Triodos Bank langzaam niet ook gewoon een bankkolos wordt. Matthijs Bierman, directeur Nederland van de Triodos Bank, erkende vandaag in Zakendoen Met dat er inderdaad misschien wel een grens zit aan een ongebreidelde groei.

“Tot op heden slagen we erin om onze manier van bankieren consequent door te voeren. Maar als we verder groeien, zullen we misschien wel moeten opsplitsen. Op die manier kunnen we nog wel tien keer zo groot worden, zonder de menselijke maat te verliezen."

Menselijke maat...
Duurzaamheid, menselijke maat. Voor de vaste luisteraar van Zakendoen Met lijken die begrippen zo breed toepasbaar, dat het bijna containerbegrippen worden. Toch zegt niet alleen Triodos zelf dat ze duurzaam zijn, de bank is door de Financial Times uitgeroepen tot meest duurzame bank.

Maar wat houdt duurzaamheid in bij Triodos? “Met onze manier van bankieren willen we met bedrijven en spaarders toewerken naar een wereld die we over een paar jaar willen hebben”. Maar klinkt dit niet als een containerdefinitie van een gelijknamig begrip?

...en duurzaamheid
Na enig aandringen legde Bierman de strategie van Triodos Bank wat specifieker uit: “We brengen de spaarder en kredietnemer met elkaar in verbinding. Op onze website is zichtbaar wat er met het geld van de spaarder gebeurt. En als spaarders dat zien, dan nemen ze daar hun verantwoordelijkheid voor.”

Volgens Bierman is het in het huidige gesloten bankensysteem onduidelijk waar het geld naartoe gaat; klanten voelen zich niet verantwoordelijk en banken kunnen zonder zich te verantwoorden zeer risicovolle dingen doen.”

Loge kolos
Die bankensector, die logge, ondoorzichtige, gevaarlijke kolos. Daarin is sinds de crisis natuurlijk veel veranderd. Banken nemen hun verantwoordelijkheid, zetten de klanten weer op de eerste plaats en nemen geen grote risico’s meer. Of niet, Matthijs Bierman?

“De bankensector haalt weer opgelucht adem en praat weer als vanouds over economische groei. Alsof er niets veranderd is.”

Eén kam
Bierman benadrukt dat hij niet alle bankiers over één kam kan en wil scheren, maar dat zijn ongenoegen zelfs wordt gedeeld door de Europese Commissie: “De Commissie is buitengewoon ontevreden over de manier waarop banken hun klanten centraal stellen. Het moet bijvoorbeeld veel eenvoudiger zijn om over te stappen naar een andere bank en daar ben ik een groot voorstander van.”

No guts no...
Wat Bierman betreft moeten banken dus veel meer gericht zijn op hun klanten. Er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen nuts- en gutsbedrijven. De eerste sector moet niet met bonussen werken, omdat het eigen financiële belang dan groter is dan het belang van de klant.

Gutsbedrijven mogen risico’s nemen, maar het moet dan wel ‘volstrekt helder’ zijn dat dit gutsbanken zijn. En deze banken komen dus ook niet in aanmerking voor het depositogarantiestelsel.

Geen bonussen
Geen bonussen dus, als het aan Bierman ligt. En dat is logisch, want bij zijn eigen bank worden er geen bonussen uitgekeerd. Maar bonussen waren toch juist nodig om het werk voor mensen aantrekkelijk te maken, en dus kwaliteit in huis te houden?

Bierman kon dankzij eigen onderzoek zeggen dat dit ‘volstrekte onzin’ is. En dat werknemers zelfs hebben gezegd dat ze de bonusstructuur niet prettig vinden. “Dit is de lakmoesproef: banken moeten niet transactiegericht zijn, maar relatiegericht”.

Duurzaam dus. Onderschreven door een toevallige uitlating tijdens Zakendoen Met: “We zullen onze beslissingen niet puur op economische gronden moeten nemen.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen