De aanleg van heel veel nieuwe wegen, spoorwegen, sluizen en dijken is onzeker geworden door de uitwerking van het Plan Aanpak Stikstof (PAS), de Nederlandse interpretatie van Europese wetgeving over de uitstoot van stikstof. Het betekent onder meer een nieuwe domper voor vliegveld Lelystad, maar ook de F1 Grand Prix, die onlangs nog aan Zandvoort werd toegewezen.
De Raad van State koppelde vorige week vergunningen voor stikstofrijke projecten aan garanties rond compensatie van stikstofproductie, legt parlementair verslaggever Laurens Boven. 'Doordat ze dát hebben gezegd, zijn heel veel PAS-vergunningen ongeldig geworden.'
Formule 1
Alleen projecten waarvan alle procedures al verlopen zijn staat niet op het spel, erkent de minister. 'Het is heel breed: weg, water en spoor, maar ook waterveiligheidsprojecten als dijkversteviging kan erdoor worden geraakt.'
We hebben op aanraden van de minister gebeld met de provincie Noord-Holland over de vraag of de Grand Prix nu nog door kan gaan. De race zélf lijkt binnen de bestaande vergunningen door te mogen gaan, maar het besluit kan wel effect hebben op de aanpassingen in de omgeving en op het circuit zelf, die nodig zijn om de race te organiseren. Daar kan pas echt iets over gezegd worden als de aanvragen zijn ingediend.
