Bouw & Woningmarkt30 mei '20 16:22

'Steun van opdrachtgevers cruciaal bij vergroening bouw'

Auteur: BNR Webredactie

Met alleen elektrisch bouwen zal het niet lukken om echt iets te doen aan de stikstofuitstoot in Nederland. Maar het elektrificeren van het bouwmaterieel past wel in de ambitie van de bouwsector om duurzaam te werken, zegt Anne-Marie Frissen, programmamanager Groene Koers bij branchevereniging Bouwend Nederland, in BNR Bouwmeesters. 'Maar de bouw is niet dé veroorzaker van het stikstofprobleem.'

Buwplaats aan de Zuidas.
Buwplaats aan de Zuidas. ( ANP / Lex van Lieshout)

De beste manier om uitstoot te verminderen is uiteindelijk om 'de beweging niet te maken', zegt Frissen. Daarvoor moet je goed kijken naar de logistieke processen binnen de bouw, om de vervoerbewegingen te beperken. Maar daarvoor is ook de steun van opdrachtgevers nodig. 'We moeten dit echt samen doen. Vorig jaar was maar 27 procent van de aanbestedingen gegund op duurzaamheid, dat moet echt omhoog. Opdrachtgevers moeten goede initiatieven gaan belonen.'

Beluister ook | Woningcorporaties willen versoepeling coronaregels

BNR Bouwmeesters | De Bouw goes Electric : Beluister hier het hele gesprek

Daarom komt Groene Koers in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat een nulmeting van de status van het Nederlandse bouwmaterieel. Veel meer dan een grove schets is er op dit moment niet. 'Met een nulmeting kunnen we voortgang meten en monitoren of de dingen die we bedacht hebben wel werken. Daar gaan we deze zomer mee aan de slag.

Anticyclisch

Blijft de vraag of de coronacrisis nou een zorg of een zegen is. Maar als het aan Frissen ligt, is het zaak om juist nu de vaart te behouden die er vóór corona in zat. 'We werken anticyclisch, dus de werken die nu bezig zijn, kunnen wel door, maar wat gebeurt er over twee jaar? We hopen echt dat opdrachtgevers juist de nadruk blijven leggen op verduurzaming, zodat de verkoper van het materieel weet dat hij zijn investering kan terugverdienen.'

Beluister ook | 'Gunstig effect op stikstofdepositie beperkt en tijdelijk'

De bereidheid om vaart te maken met die verduurzaming is onder bouwbedrijven groter dan onder opdrachtgevers, zegt Edwin Lokkerbol, programmamanager Emissieloos Netwerk Infra. 'De behoefte om met emissieloos materieel aan de gang te gaan is heel groot. We zoeken ook naar manieren om juist samen te werken met motorenleveranciers; we merken dat er op het gebied van motorisatie nog enige schroom is om die motoren te leveren, zowel met waterstof als elektrisch.'

Beluister ook | De BNR Techniektour | De techniek achter snelbouw

Lokkerbol is ervan overtuigd dat de coronacrisis júist ruimte biedt om stappen in de elektrificatie te zetten, nu mensen min of meer gedwongen zijn om te resetten en iedereen met bewustwording bezig is. 'Ik denk dat dat ertoe leidt dat een bouwproces, dat in wezen vervuilend kan zijn, opnieuw ingericht wordt. Het werken met emissieloos materieel helpt daar ontzettend bij. Vergeet niet dat het ook van belang is om in de buurt van natuurgebieden te bouwen.

Een verlaten stuk bouwterrein.
Een verlaten stuk bouwterrein. (ANP / Koen van Weel )

Gerelateerde artikelen