Voordat het coronavirus uitbrak, was het veel makkelijker om de bouwplaats op te komen, zegt Ina Klaassen, één van de twee directeuren van het museum, in BNR Bouwmeesters. Bovendien wacht een deel van de inrichting nog op verscheping vanuit China en koos een deel van het Tsjechische technisch personeel ervoor naar huis terug te keren. Toch ligt het project nog altijd op schema. 'Het gebouw is in bouwkundige zin opgeleverd; er worden nog wat restpunten afgewerkt.'
Beluister ook | Zakendoen | De renovatie van Boijmans van Beuningen
Het primaire doel van het depot is om de collectie van het museum veilig onder te brengen. De kelders van de bestaande depots overstroomden regelmatig. Een groot risico, zegt Klaassen, met een collectie die een waarde van zo'n 8 miljard euro vertegenwoordigt. 'Het staat nu verdeeld over zeven depots, van Antwerpen tot Amsterdam - erg onpraktisch. We wilden één veilig gebouw van waaruit we alles kunnen regelen.'
| BNR Bouwmeesters : Het depot van Boijmans van Beuningen
Grote glimmende glazen tumtum
In een grote glimmende glazen tumtum met bomendak huizen straks 150.000 kunstwerken. De bedoeling is dat het depot vanaf de opening in september 2021 toegankelijk is voor het publiek, terwijl het museum zelf voorlopig nog een grondige renovatie wacht. 'Een wereldprimeur: het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Je kunt zelf door het gebouw lopen, maar je kunt ook een rondleiding krijgen om in de depots en de kluizen te kijken.'
Beluister ook | Musea kunnen zich een no-show niet veroorloven
Met één groot verschil: in een echt museum zie je gecureerde tentoonstellingen, terwijl zo'n enorm depot volgens Klaassen een 'meer democratische manier van kunst laten zien' biedt. 'Mensen kunnen zelf regelrecht gaan kijken wat ze zelf willen zien. Én je ziet in het depot de achterkant van het museale bedrijf: hoe is de opslag, hoe verpakken we dingen in kisten en hoe restaureren we?'
Beluister ook | Perestrojkast | Tussen de iconen in Kampen
Militaire operatie
En dan moeten de 150.000 kunstwerken nog naar het depot gebracht worden, een 'militaire operatie' die al twee jaar in voorbereiding is. 'Je moet precies kunnen volgen waar het ene werk vertrekt en waar het aankomt. Het betekent dat we vanaf 1 december een half jaar lang elke dag twee grote transporten hebben en in een half jaar tijd de boel erin rijden. Vanwege de grote waarde moet je je transport beveiligen en zorgen dat je onderweg niets kwijtraakt.'
