Bouwen10 feb '16 18:18

Schultz neemt tunneldoseren nog dit jaar onder de loep

Auteur: Thijs Baas

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu laat nog dit jaar onderzoeken hoe het verkeer in tunnels beter gedoseerd kan worden. Dat heeft ze medio januari al laten weten aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van een motie van de Kamerleden Duco Hoogland (PvdA) en Barbara Visser (VVD).

Foto: ANP
Foto: ANP

In de praktijk blijkt nu dat het doseren van het verkeer voor tunnels veel vaker plaats moet vinden dan gedacht, veel meer files oplevert en op weinig begrip van de weggebruiker kan rekenen. Bovendien kan, vanwege het ontbreken van een mistblussysteem of een blusrobot, de brandweer in sommige gevallen een hevige brand in de tunnel niet bestrijden.

Onderwerp van het onderzoek is het effect van de tunneldoseren op de verkeersveiligheid en de verkeersveiligheid en de doorstroming. Omwille van kosten en operationele complexiteit zijn enkele jaren geleden bij het ontwerp van een aantal tunnels een aantal veiligheidssystemen geschrapt. Door het tegengaan van files in de tunnel, vooral een probleem wanneer zich een felle brand voor doet, wordt echter toch het vereiste veiligheidsniveau bereikt. 



 

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert is enthousiast over de motie, maar benadrukt dat het wel een beetje mosterd na de maaltijd is. "Dan had je maar niet zo moeten bezuinigen op infrastructuur. Als je al die gelden voor banenplannen hadden uitgegeven aan die tunnel, hadden we daar wél een fatsoenlijke tunnel gehad. En in de Tweede Coentunnel is geen sprinklerinstallatie, waardoor de brandweer bij brand niet de tunnel in gaat."

VID
De VID betoogde eerder dat tunneldoseren, anders dan door het Ministerie van I&M wordt beweerd, wel degelijk extra file oplevert. In de buurt van knooppunten zullen de wachtrijen voor tunnels vaker zullen leiden tot hinder van het verkeer dat niét door die tunnel of langs een knelpunt hoeft. Rijkswaterstaat gaf aan dat het verkeer in de Leidsche Rijn-tunnel bij Utrecht (A2) per maand 140 keer wordt gedoseerd. Bij de realisatie van de tunnel ging men er nog van uit dat dit aantal pas in 2020 zou worden bereikt.

Het voorstel van de Tweede Kamer om pas op de plaats te maken met het doseren van tunnelverkeer bij dreigende file neemt de minister niet over. Het zou vertraging opleveren bij de realisatie van de Koning Willem-Alexander-tunnel in Maastricht.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen