
Het zou niet de eerste machinistenstaking in Duitsland zijn. Volgens correspondent Rob Savelberg duurt het ook nog wel even als de staking doorgaat.
Langste staking
“Het kan zeker tot na Pinksteren duren, dus bijna een week. Dat betekent dat de langste staking in de geschiedenis van Deutsche Bahn er aan zit te komen. We hadden vorige week al een week lang een staking in Duitsland: de hele Bondsrepubliek lag plat."
Er is zicht op economische schade. “Deutsche Bahn zegt natuurlijk dat miljoenen reizigers niet op de plek van bestemming aankomen, maar ook het goederenverkeer door het grootste EU-land ligt plat. Volgens de Deutsche Industrie Handelskammer ligt de schade op miljardenhoogte. Als je kijkt naar de verkochte kaartjes is het al zo dat er ongeveer 10 miljoen euro per dag aan inkomsten worden gedolven."
Nuljaren
Er wordt nogal wat gestaakt in het altijd zo keurige Duitsland: bij Lufthansa, de posterijen en de treinen. Waar komen die protesten allemaal vandaan? “Ik denk dat dat te maken heeft met economisch goede jaren die er zijn geweest in de Bondsrepubliek. Bedrijven hebben veel winst gemaakt. Het ging ze voor de wind, zeker als je het vergelijkt met Zuid-Europa bijvoorbeeld. Het personeel heeft lange tijd geen loonsverhogingen gehad. Het waren nuljaren. Ik denk dat men momenteel boter bij de vis wil. Vooral bij de zeer, zeer kleine machinistenvakbond GDL is dat een reden om Duitsland continu lam te leggen en loonsverhogingen te eisen."