
Ook de andere 9 procent is goed besteed volgens Farah Karimi, directeur van Oxfam Novib en voorzitter van de Giro555-actie voor Haïti.
Ze legt op BNR verantwoording af: "Daarvan is 7 procent zogenaamde apparaatskosten: het geld dat de organisaties nodig hebben om goede programma’s te plannen en te monitoren zodat we kunnen rapporteren. Bijvoorbeeld in de afgelopen vijf jaar hebben we zes keer rapportages uitgebracht. Dat zijn allemaal activiteiten die je als organisatie nodig hebt om het geld op een verantwoorde manier uit te geven.”
Gulle Nederlanders
De resterende 2 procent wordt gevormd door de actiekosten. Karimi: “Zo’n
grote actie waarbij de Nederlandse bevolking zo gul heeft gegeven, brengt ook
kosten met zich mee. Advertentiekosten, administratiekosten. Dat is eigenlijk
extreem laag dat bedrag, omdat de opbrengst zo hoog is geweest.”
Ze is blij dat er grote vooruitgang is geboekt in Haïti,
maar moet beamen dat het land er nog lang niet bovenop is.