Cultuur31 okt '19 18:39

Bioscoopbezoek in Nederland groeit spectaculair

Auteur: BNR Webredactie

Het bioscoopbezoek is in Nederland sinds 2007 spectaculair gegroeid met 55 procent. De groei is hier veel sterker dan in de omliggende landen. Best opmerkelijk gezien de concurrentie. Bioscopen moeten vandaag de dag opboksen tegen een veel breder aanbod van vrijetijdsactiviteiten en bijvoorbeeld Netflix.

'Het belangrijkste is dat de capaciteit is toegenomen, er is meer aanbod van films, meer voorstellingen en film is populairder geworden in alle vormen, zowel thuis als in de bioscoop', zegt Ron Sterk, CEO van VUE Nederland en tevens Vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten. Netflix is volgens Sterk een stimulans voor de industrie om te blijven investeren. Zo moeten uitbaters een extra waarde bieden om mensen naar buiten te lokken en in de zalen te krijgen.

Ouders kijken met hun baby naar de film I give it a year in bioscoop Pathe in Breda. Tijdens speciale filmvertoningen voor ouders met baby's blijft het licht aan, staat het geluid zacht en kunnen ouders heen en weer lopen om de baby te verschonen.
Ouders kijken met hun baby naar de film I give it a year in bioscoop Pathe in Breda. Tijdens speciale filmvertoningen voor ouders met baby's blijft het licht aan, staat het geluid zacht en kunnen ouders heen en weer lopen om de baby te verschonen. (ANP BAS CZERWINSKI)

Gerelateerde artikelen