Cultuur16 jul '20 15:46Aangepast op 16 jul '20 17:04

Christie's in coronatijd: online veiling in de lift

Auteur: Judith Laanen

Volgens Arno Verkade, directeur van Christie's Nederland en Duitsland, is échte topkunst verkopen alleen online voor veel kunstverkopers nog lastig. Het aanbod is beperkt, de kunstmarkt is niet meer zoals voorheen. 'Dat maakt voor de gemiddelde markt zoals wijn en horloges niet zoveel uit, maar een werk vanaf 150.000 tot 200.000 dollar wil je ook wel in het echt zien.'

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar haalden de drie grootste veilinghuizen - Christie’s, Sotheby’s en Phillips - samen 370 miljoen dollar omzet uit online veilingen. Dat is meer dan vijf keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar, bleek uit een rapport van verzekeraar Hiscox.

Alles is anders door corona

Dat komt deels door het sociale gedeelte van kunst kopen: er zijn geen beurzen meer, geen openingen in galerieën waar iedereen samenkomt. 'Je wil zien wie er tegen je biedt, achter een scherm zie je dat niet. En je wilt zo'n werk daarna ook wel in het echt zien.' En de platforms voor grote veilingen, zoals in Londen, Hong Kong en New York, zijn weg.

Beluister ook | Auto van eerste mens in de ruimte geveild

Christie's moet veranderen

Christie's zit door de coronacrisis al in een verandering qua bedrijfsvoering. 'Dat is geen rocket science. We kijken nu naar de online veilingen, die zijn goedkoper om te organiseren. Dus we hebben wel ontdekt dat het zo ook kan, maar ze leveren minder op. We gaan in aantallen naar 50 procent online veilingen, ook vanuit kostenbesparing. De bovenkant van de markt zal nog wel uit ouderwetse veilingen bestaan waarin je online kunt meebieden', denkt Verkade.

Meer één-op-één veilingen

Nu de fysieke veilingen wat lastiger zijn, legt Christie's zich ook meer toe op één-op-één veilingen. Een groot deel van de kunstmarkt heeft zich naar dit soort privé-veilingen verplaatst, maar dat zie je niet in de cijfers, zegt Verkade. 'Die verkopen zijn niet anders dan wat je in een galerie of private art dealer doet. Er is nog altijd veel vraag naar kunst, we hebben op deze manier fantastische deals kunnen maken, maar die staan niet tussen die cijfers.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen