Cultuur23 mrt '21 15:17Aangepast op 23 mrt '21 21:19

Georgette Schlick (Fremantle) 'Vooral kleine producenten hebben het zwaar'

Auteur: BNR Webredactie

Studioprogramma's zonder publiek, Skype-verbindingen en dramaseries die moeten worden uitgesteld. Maar ook: meer kijkers voor de lineaire tv. Corona heeft een behoorlijk impact op het werk van televisiemakers. 'We hebben meer content mogen maken, maar er was ook veel minder geld in de markt,' zegt CEO Georgette Schlick in BNR's Big Five van de Televisie van Morgen.

Inkomsten bij televisie liepen al langere tijd terug en corona heeft dat proces versneld. De budgetten bij Fremantle gingen met ongeveer 20% omlaag, 'Dat zorgde voor hele grote uitdagingen. Want hoe kan je met minder geld hetzelfde of zelfs een beter programma maken?

Kleine producenten

Op die vraag heeft Schlick niet direct een antwoord. Maar voorlopig vreest ze nog niet voor het bestaan van Fremantle. Schlick zegt dat vooral de kleinere producten het zwaar hebben en verwacht dat die het financieel niet allemaal gaan redden. 'Dat komt ook doordat er steeds meer moet worden voorgefinancierd. Als je bijvoorbeeld voor een grote streamingdienst iets wil maken, dat is vaak drama en kost veel geld, dan loop je veel risico. Want het krijgt pas betaald als je hebt geleverd.'

Luister het hele gesprek met Georgette Schlick

YouTube

Samenwerkingen aangaan lijkt dé oplossing. Zowel van grotere producten met kleinere, als voor lineaire tv en online afdelingen. 'Wist je dat de meest bekeken content op YouTube nog altijd Fremantle content is?' Het gaat dan bijvoorbeeld om video's van Idols of Holland's Got Talent.

YouTube kanalen zoals StukTV van Giel de Winter ziet Schlick niet als bedreiging. 'Zij maken hele andere content dan wij en we gaan steeds meer samenwerken.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen