Het ophangen van het megakunstwerk was een 'hele handeling', zegt Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum. Dat was ook een van de redenen dat het doek al die tijd in de opslag is blijven liggen. 'Je hebt ook plek nodig. We hebben maar één zaal waar we dit kunstwerk kunnen ophangen.' Verder is het werk gemaakt van papier. 'Dat is veel fragieler materiaal, dat mag je niet al te vaak aan daglicht blootstellen.'
Lees ook | Vergeet Rembrandt of Rolexen: investeer in een tank
Daarom komt er geen zonlicht in de zaal waar het werk vanaf afgelopen vrijdag hangt. 'We verlichten de ruimte alleen met kunstlicht en dat proberen we zo laag mogelijk te houden. Omdat het doek een vrij witte ondergrond heeft, blijft het heel goed te zien.'
Amsterdam
Op de tekening zijn vormen van monsters, dieren en mensen te zien. Het doek bevat veel verwijzingen naar de stad Amsterdam: Haring maakte het ten tijde van zijn eerste tentoonstelling in het Stedelijk. 'Dat was heel bijzonder', zegt Wolfs. 'Toen hadden we nog een prentenkabinet (een museumafdeling voor kunst op papier, red.) in het Stedelijk, dat is verdwenen na de verbouwing.'
‘Als je kunstwerken voor langere tijd wil bewaren, dan moet je ze ook af en toe rust geven’
'Op het werk staat een verwijzing naar maart 1986, toen had hij zijn eerste grote museumtentoonstelling, hier in het Stedelijk in Amsterdam', vervolgt Wolfs. 'Ook de kruizen van Amsterdam komen erin voor.'
Lees ook | Juwelenveiling Heidi Horten houdt verband met nazi's
Haring (1958-1990) begon zijn beeldende carrière in de straten van New York met graffiti. Binnen korte tijd groeide hij uit tot internationaal gevierd kunstenaar. Met zijn werk sneed hij maatschappelijke thema’s aan, zoals racisme, drugs en oorlog. Haring overleed zelf op 31-jarige leeftijd aan aids.
Opslag
Het kunstwerk gaat uiteindelijk weer terug de opslag in: tot 5 november is het werk nog voor iedereen te bewonderen. Wolfs: 'Als je kunstwerken voor langere tijd wil bewaren, dan moet je ze ook af en toe rust geven.'
