Klantenshow20 okt '11 18:29Aangepast op 21 okt '11 10:11

De battle of the sexes gaat eigenlijk over het product

Auteur: Lamyae Aharouay

Vrouwen doen het goed als online ondernemer. Uit onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat ze daar zelfs beter in zijn dan mannen. Maar hoe denken vrouwelijke -en mannelijke webshophouders daar zelf over?

Volgens Tineke Sluiter, eigenaar van Orangebag.nl kunnen vrouwen zich beter inleven in de klant. Zo krijgt iedereen die een product op haar website bestelt een persoonlijk kaartje meegestuurd. Mannen zouden minder aandacht voor de klant hebben. Joeri van den Hoek van Sportus.nl geeft toe een minder persoonlijke manier van klantbenadering in te zetten. "Ik denk dat dat minder bij een man past."

Verschil
Of vrouwen nou echt beter zijn dan mannen, daar komen Sluiter en Van der Hoek niet uit. Wel weten ze allebei dat het productafhankelijk is. Zakelijk gezien zouden ze elkanders webshop wel over kunnen nemen, maar het gevoel met het product zouden ze missen. "De markt waarin je opereert moet zo dicht mogelijk bij jezelf liggen." Het verschil tussen mannen en vrouwen doet er dan niet toe.

Social media
Ook op social media vindt Sluiter persoonlijke aandacht belangrijk. Volgens Jeanet Bathoorn, social media expert, is persoonlijke aandacht essentieel. Maar er valt meer te halen op social media. Zo zouden webshops per product de mogelijkheid moeten bieden om te linken naar bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Online ondernemers moeten volgens Bathoorn ook een actievere rol innemen. In plaats van de 'Follow Us'-knop, zou er een 'We want to follow you'-knop moeten komen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen