Klantenshow8 mrt '13 10:00

Onderzoek: Nederlandse crm-markt groeit acht procent

Auteur: Redactie Customer Talk

De markt van customer relationship management (crm) aanbieders is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 8 procent tot 677 miljoen euro. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO). Deze partij onderzoekt elk jaar het aanbod van dienstverleners, softwareleveranciers en opleiders op het gebied van crm of klantgericht ondernemen. De groei werd vooral gerealiseerd door crm-softwareleveranciers, zij maken slechts 30 procent van de markt uit, maar ze zijn in 2012 gegroeid met 28 procent.

Onderzoek: Nederlandse crm-markt groeit acht procent
Onderzoek: Nederlandse crm-markt groeit acht procent

Het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) inventariseert voor het Nationaal CRM Marktoverzicht elk jaar het aanbod van dienstverleners, softwareleverancier en opleiders op het gebied van customer relationship management (crm) ofwel klantgericht ondernemen. In vergelijking met vorig jaar is de crm-markt gestegen met 8 procent tot 677 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief de inkomsten uit hardware en softwarelicenties.

Uit het onderzoek blijkt dat de stijging voor een groot deel wordt veroorzaakt door de omzetgroei die gerealiseerd is door crm-softwareleveranciers. Hoewel zij maar 30 procent van de markt uitmaken, zijn ze in 2012 gegroeid met acht procent.

De informatie in het Nationaal CRM Marktoverzicht is door PvKO verzameld door middel van een elektronische vragenlijst die per e-mail naar bedrijven is verstuurd. Ook is gebruik gemaakt van eigen nieuwsgaring.

Het Nationaal CRM Marktoverzicht van PvKO is hier te bekijken.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen