Klantenshow7 jun '13 13:48Aangepast op 7 jun '13 14:05

Onderzoek: datahandelaar Acxiom heeft data van bijna alle Amerikanen

Auteur: Redactie Customer Talk

In de Verenigde Staten (VS) zijn drie miljoen mensen werkzaam bij datahandelaren. Een industrie waar jaarlijks driehonderd miljard dollar per jaar in omgaat. Dit staat in een infographic van het datavisualisatie-bedrijf Visual.ly. Van de 2.397 datahandelaren wordt Acxiom Corporation in de infographic als de stille gigant bestempeld. Dit bedrijf zou de grootste commerciële consumentendatabase ter wereld hebben met data over vijfhonderd miljoen consumenten wereldwijd.

Onderzoek: datahandelaar Acxiom heeft data van bijna alle Amerikanen
Onderzoek: datahandelaar Acxiom heeft data van bijna alle Amerikanen

In de datahandelaren-industrie gaat jaarlijks zo'n driehonderd miljard dollar per jaar om. Dat blijkt uit een infographic van het datavisualisatie-bedrijf Visual.ly. In deze industrie in de Verenigde Staten (VS) zijn drie miljoen mensen werkzaam. Er zouden 2.397 datahandelaren zijn, waarvan in de infographic wordt gesteld dat Acxiom Corporation de grootste is.

De datahandelaar uit de VS zou wereldwijd de grootste commerciële consumentendatabase hebben met informatie over vijfhonderd miljoen actieve consumenten wereldwijd. Hun database is volgens bronnen zo groot dat hij gegevens van bijna alle consumenten in de VS omvat, met data van 126 miljoen huishoudens en van 190 miljoen individuelen. Met gemiddeld 1.500 datapunten per consument, wordt aan elk mens een 13-cijferige code toegewezen en daarna worden ze geplaatst in één van de 7.018 gedetailleerde sociaal-economische clusters.

In de infographic wordt gesteld dat twee politieke online advertentieplatformen, CampaignGrid en Precision Network, gebruik maken van datahandelaren om informatie te verzamelen over 150 miljoen Amerikaanse internetgebruikers, of grof gezegd 80 procent van de geregistreerde Amerikaanse stemmers. Zo willen ze politieke advertenties beter kunnen targeten.

Om een 'volledig' beeld van consumenten te kunnen creëren, combineert Acxiom zijn 43-jaar oude offline database met mobiele activiteiten en online data van 75.000 websites. Ze halen data uit publieke overheidsbestanden en publiek beschikbare data, uit zelf-ingevulde data uit onderzoeken en de meeste data komen van andere commerciële instanties, werknemers of online trackers.

Consumenten die niet willen dat hun gegevens worden opgenomen in de databases van deze datahandelaren moeten volgens de infographic zich individueel afmelden bij elke datahandelaar. Eerst moeten ze dan alle datahandelaren kunnen vinden en dat is volgens Visual.ly bijna niet te doen voor een consument.

Bekijk hieronder de infographic:

databrokers infographic

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Gerelateerde artikelen