Klantenshow14 jun '13 11:18Aangepast op 14 jun '13 11:35

Onderzoek: 54 procent wacht op uitverkoop bij kledingaanschaf

Auteur: Redactie Customer Talk

De uitverkoop heeft voor veel consumenten invloed op het uitstellen van kledingaankopen. Uit het trendrapport van de ABN AMRO bank blijkt dat 54 procent van de Nederlandse consumenten wacht op de uitverkoop voordat ze kleding gaan kopen. Ook zegt 48 procent meer kleding te kopen tijdens de uitverkoop. Opvallend is dat de uitverkoop in fysieke winkels voor meer bezoek zorgt, maar dat bij online winkels het aantal bezoekers tijdens uitverkoop juist afneemt.

Onderzoek: 54 procent wacht op uitverkoop bij kledingaanschaf
Onderzoek: 54 procent wacht op uitverkoop bij kledingaanschaf

Tachtig procent van de Nederlandse consumenten zegt dit jaar nog één of meerdere kledingstukken te gaan kopen. Dat deze kledingstukken nu nog niet gekocht zijn heeft voor 54 procent van de consumenten te maken met dat ze wachten op de uitverkoop. Deze cijfers komen uit het trend rapport over de Nederlandse retail van de ABN AMRO bank. Ook zegt 35 procent geen tijd te hebben voor het kopen van kleding, 31 procent geeft het weer de schuld en 29 procent heeft geen geld voor kleding.

Tijdens uitverkoop zegt 48 procent van de ondervraagde consumenten meer kleding te kopen. Wel vindt 42 procent dat artikelen te vaak weg zijn tijdens de uitverkoop en 40 procent vindt winkels te rommelig.

Uit het trendrapport blijkt dat 36 procent van de consumenten tijdens de uitverkoop duurdere kleding koopt. Ook zegt 25 procent voor andere merken te kiezen en 21 procent gaat naar andere winkels dan de winkels die ze normaal bezoeken.

Vooral merkwinkels profiteren van de uitverkoop. Waar het aantal bezoekers tijdens normale tijden op 6,1 procent ligt, stijgt dit tijdens de uitverkoop naar 6,6 procent. Ook warenhuizen en nationale formules zien het aantal winkelende mensen tijdens de uitverkoop toenemen. In online winkels daalt het aantal klanten juist tijdens de uitverkoop van 5,6 procent naar 5,2 procent.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen