Klantenshow31 okt '12 12:02

Onderzoek: mobiele zoekopdrachten vooral offline getriggerd

Auteur: Redactie Customer Talk

Europeanen gebruiken hun smartphone, zowel zakelijk als privé, de hele dag door, terwijl tabletgebruikers vooral 's avonds gebruik maken van hun mobiele apparaat. Dat blijkt uit cijfers van mediabureau iProspect. Zoekmachines worden door de respondenten volop gebruikt, hoewel minder pagina's worden bekeken dan via de pc. De zoekopdrachten worden overigens vooral getriggerd door offline gebeurtenissen.

Mobiele apparaten worden door consumenten in zowel Europa en de Verenigde Staten steeds meer gebruikt. Veertig procent van alle wereldwijd verkochte mobiele apparaten zijn smartphones, waarbij de penetratie in Nederland op 45 procent ligt. Marketeers geven wereldwijd meer uit aan deze apparaten: de uitgaven voor mobiele advertenties is wereldwijd gestegen van 3,4 miljard dollar in 2010 naar 22 miljard dollar in 2016. Naar verwachting zullen de opbrengsten uit deze advertenties dit jaar op 11,6 miljard dollar uitkomen, een groei van ruim 85 procent.

Groei mediagebruik via mobiel

Deze cijfers komen uit het rapport '2012 Mobile Landscape: Western Europe' mediabureau iProspect. De cijfers geven aan dat volwassenen meer mediatijd besteden op een mobiel apparaat dan aan kranten of tijdschriften. In 2011 consumeerden in Europa 108 miljoen gebruikers media via een mobiele browser of applicatie. Dat is een groei van dertig procent vergeleken met 2010. Belangrijk bij het gebruik van mobiele sites is dat het mobiel vriendelijke websites zijn. Zestig procent geeft namelijk aan dat ze anders de website van de concurrent zullen bezoeken.

De respondenten geven aan hun smartphone de hele dag door te gebruiken. Daarbij geeft 43 procent aan dat ze meer tijd op de smartphone gaan besteden. In de meeste landen gebruiken ze zelfs liever hun smartphone voor werk dat binnen wordt uitgevoerd, dan hun desktop pc of tablet. In Nederland gebruikt 56 procent liever een smartphone dan een tablet in een werkomgeving.

Tablets worden het liefst thuis en in de avonduren gebruikt. Ruim vijftig procent van de respondenten geeft aan dat ze meer tijd zullen besteden aan hun tablets. Ruim twintig procent van de respondenten die zelf geen tablet hebben denken erover na om er één aan te schaffen. Ook op vakantie wordt de tablet vaker gebruikt (65 procent) dan de smartphone (60 procent). Vooral Nederlanders gebruiken hun tablet het liefst op vakantie. Het gebruik lag elf procent hoger dan respondenten uit andere landen.

Tijdens de reis tussen huis en werk gebruikte 64 procent van de respondenten internet via een smartphone. In Groot Brittannië gebruikten de respondenten hiervoor liever een smartphone (68 procent) dan een tablet (19 procent). Daarbij gaf 64 procent van alle Europese respondenten aan dat ze het gevoel hebben altijd verbonden te zijn met internet.

Zoekopdrachten via mobiel

Ook zoekmachines worden steeds vaker via de mobiele telefoon of tablet geraadpleegd. Een kwart van Google's betaalde advertenties die via een mobiel apparaat werden bekeken, werden aangeklikt. Bijna vijftig procent van de zoekopdrachten begint echter vaak offline. Vijftien procent minder zoekopdrachten worden online getriggerd. In totaal zegt ruim zeventig procent van de respondenten dat ze als ze een interessante advertentie zien op televisie, in de pers of online, daar via een mobiel apparaat meer informatie over zoeken.

Opvallend is dat zeventig procent aangeeft gemiddeld genomen minder pagina's te bekijken in de mobiele zoekmachine dan als ze op hun pc zouden zoeken. Een grote meerderheid zegt zelfs alleen te kijken naar de eerste drie zoekresultaten. Bijna negentig procent van de respondenten zegt één keer elke tien sessies in een zoekmachine op de smartphone op een gewone of organische link te klikken. Ongeveer veertig procent die geklikt had, kocht op basis daarvan een product in de afgelopen zes maanden. Respondenten klikken vaker op organische links in mobiele zoekmachines (89 procent) dan op gesponsorde links (64 procent) of banners (41 procent).

Ook de conversie ligt hoger: 39 procent voor organische zoekresultaten, 22 procent voor gesponsorde links en 23 procent voor banners. Nederlandse zijn van alle ondervraagde Europeanen het minst geneigd om te converteren op basis van een online advertentie. In Nederland geeft tien procent aan dat ze een product of dienst hebben afgenomen via hun smartphone. Daarbij geeft 44 procent aan dat ze zoeken naar producten of diensten via hun smartphone.

De meeste zoekopdrachten waren niet gerelateerd aan het een merk, met één uitzondering, namelijk online gokken. De niet-merk gerelateerde zoekopdrachten zijn vooral belangrijk voor retail, voedselbranche en financiële industrie. De automative sector ziet evenveel niet-merk als merk gerelateerde zoekopdrachten.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen