Instagram veranderde afgelopen week de regels in de privacy policy van de fotodienst, die recentelijk is overgenomen door sociaal netwerk Facebook. In de juridische documenten zou volgens critici en gebruikers zijn opgenomen dat de foto's eigendom worden van Instagram en dat de foto's op basis daarvan verkocht kunnen worden. 'Juridische documenten worden gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd', aldus Kevin Systrom, mede-oprichter van Instagram.
Volgens Instagram is het belangrijk dat gebruikers begrijpen dat Instagram altijd een commercieel bedrijf is geweest en dat adverteren één van de manieren is om een zelfonderhoudend bedrijf te worden. 'Met het actualiseren van de algemene voorwaarden wilden we communiceren dat we willen experimenteren met innovatief adverteren dat past bij Instagram', schrijft Systrom in zijn blog 'Bedankt en we luisteren'.
'In plaats van deze boodschap werd de tekst op die manier geïnterpreteerd dat we jullie foto's gingen verkopen zonder enige vorm van compensatie. Dat is niet waar en het is onze fout dat de tekst verwarrend was. Om duidelijk te zijn: het is niet onze intentie om jullie foto's te verkopen. We werken hard om de tekst van de algemene voorwaarden aan te passen om ervoor te zorgen dat het duidelijk is.'
Ook worden foto's van gebruikers niet onderdeel van advertenties, aldus Systrom. Instagram gebruikers beheren hun eigen content en de dienst heeft geen enkele claim op het eigendom. 'Daar is niets aan veranderd', schrijft Systrom. 'We respecteren dat jullie foto's jullie foto's zijn. Einde discussie.' Ook de privacy settings van specifieke foto's worden niet aangepast.
Systrom sluit af met het bedanken van gebruikers en critici. 'We moeten duidelijk zijn over de veranderingen die we maken, dat is onze verantwoordelijkheid naar jullie toe. Eén van de redenen om de voorwaarden niet gelijk van kracht te laten zijn, maar over dertig dagen, is omdat we jullie de kans wilden geven om je zorgen te uiten. Jullie doen dat en dat helpt ons op de duidelijkheid te bieden, die jullie verdienen.'
Dit artikel is geschreven door Customer Talk