Klantenshow27 mei '13 11:54

Onderzoek: te hoge korting op waardebon leidt tot wantrouwen

Auteur: Redactie Customer Talk

Hoge kortingen op waardebonnen van bijvoorbeeld vijftig procent, worden door consumenten als ongeloofwaardig ervaren en leiden daardoor niet tot een hogere conversie. Dat blijkt uit het Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013 van het affiliate marketingbedrijf Affiliprint. Een korting van 25 procent wordt gezien als optimaal en een waardebon heeft voor meer dan vijftig procent van de Nederlanders wel eens geleid tot een aankoop die ze normaal niet zouden doen.

Onderzoek: te hoge korting op waardebon leidt tot wantrouwen
Onderzoek: te hoge korting op waardebon leidt tot wantrouwen

Bijna negentig procent van de Nederlandse consumenten die een waardebon toegestuurd krijgen bewaart en gebruikt deze. Jongeren gebruiken de bonnen vaker dan ouderen. Dat blijkt uit Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013 van het affilate marketingbedrijf Affiliprint. Voor meer dan vijftig procent van de Nederlanders heeft een waardebon wel eens geleid tot een aankoop die ze normaal niet zouden doen.

De hoogte van de korting op een waardebon is bepalend voor het succes ervan. In alle sectoren wordt een korting van 25 procent gezien als optimaal. Niet verrassend is dat te lage kortingen niet aanzetten tot actie, maar ook te hoge kortingen leiden niet tot hogere conversie. Een hoge korting van bijvoorbeeld vijftig procent wordt als ongeloofwaardig ervaren. Andere factoren waardoor consumenten een waardebon niet gebruiken zijn een te hoog minimaal aankoopbedrag, de waardebon is alleen geldig voor nieuwe klanten of bepaalde producten of de waardebon heeft een onbekende afzender.

Waardebonnen die per e-mail en als bijlage bij een pakket worden verstuurd, worden door meer dan tachtig procent van de consumenten gewaardeerd. Mobiele waardebonnen met een qr-code, zijn het minst populair en worden door slechts dertig procent als nuttig gezien.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen