Klantenshow9 aug '12 15:55Aangepast op 9 aug '12 18:39

Werkt flirten met klanten?

Auteur: BNR Webredactie

Het zomerse weer zet deze week nog niet heel erg door, maar normaliter, als de zon schijnt, zijn we opener, losser en flinteriger. Daar kunnen ondernemers gebruik van maken door hun klantvriendelijkheid nóg meer te verbeteren en dus hun omzet te verhogen.

"Helaas maken ondernemers nog veel te weinig gebruik van deze flinterige stemming", zegt Angelique van Riet van Universal Flirting Academy in de BNR Klantenshow.

Op flirten met klanten, zit nog vaak een stigma, zegt Van Riet. "Heel veel mensen denken dat verleiden, versieren is. Dat is echt het grootste misverstand. Bij verleiden is er namelijk geen lichamelijk contact. Als we meer zouden flirten in de horeca of het MKB, ligt er een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden open."


Eerste indruk
In de zomer, als de zon schijnt, is het gemakkelijker om een goede eerste indruk te maken, legt de flirtcoach uit. "Een man heeft gemiddeld anderhalve minuut nodig om te voelen of hij een klik heeft met een verkoper of niet. Een vrouw doet daar ongeveer 65-70 seconden over. Dat betekent dat het nuttig is om te flirten. Als ik als een zuurpruim op het terras zit, is het niet zo gemakkelijk om die verbinding te maken."

Na de zomervakantie wordt vaak weer nieuw personeel aangenomen. Personeel selecteren op een flinterige uitstraling is belangrijk, zegt Van Riet. Knap personeel werkt daarentegen weer minder goed. Vrouwen met vrouwen hebben wel eens last van jaloezie. Ik zou mensen vooral selecteren op authenticiteit."
 

Naar aanleiding van de uitzending kon u uw beste flirttips met klanten insturen. De beste drie inzendingen leest u hieronder, de inzendingen hebben een van de boeken 'De tien flirtgeboden' van Angelique van Riet gewonnen.

1. Ralph Morsink stuurde een geplastificeerde geheugensteuntje in binnenzakformaat mee. Hij draagt deze al sinds het begin van mijn loopbaan en kijkt er nog altijd af en toe naar. Zijn hulpmiddel kunt u links op deze pagina downloaden. Verder stuurde hij de volgende tips:

"De meer extraverte, emotionele (potentiele) klanten voelen zich vaak in hun nopjes als de verkoper;

-een brede(re) glimlach laat zien bij het geven van een hand, dit om aan te geven dat hij erg content en geinteresseerd is om in gesprek te gaan met de klant,

-een prettig verlopend, open gesprek voert, interesse in de klant toont en hen vaak meer over henzelf dan het product of de dienst laat praten doordat de klant zich dan in haar comfortzone bevindt,

-af en toe een voorzichtig dolletje als het merkbaar kan.

De meer introverte, rationele (potentiele) klanten voelen zich eerder ontspannen als de verkoper;

-een meer ingetogen glimlach laat zien bij het geven van een hand, 

-vriendelijk is, serieuze interesse toont, een rustiger verlopend en formeler gesprek op niveau voert, dit altijd op basis van feiten in plaats van aannames,

-een ietwat gereserveerde houding heeft en zich enigzins onopvallend spiegelt aan de klant."

2. "Als chefkok los je graag een probleem op... Persoonlijk te woord staan en het verhaal aanhoren met interesse Is belangrijk, het gesprek eindigen met als resultaat een vertrouwende gast doe je met een oprechte flirt.. Opdat moment heb je de oplossing al in je hoofd en voel je aan of er nog eventuele andere onzekerheden spelen... De gast gaat mee in het gesprek en het vertrouwen is gewonnen als het eerste onderwerp positief inde vergetelheid raakt. Flirten zit in je dat acteer je niet!", schreef Dimitri Overbeeke naar de BNR Klantenshow.

3. "De flirttip vrouwen tegenover vrouwen. Zorg dat de vrouw tegenover je (van wie je op dat moment afhankelijk bent) van jou niets te vrezen heeft. Maak een indirect compliment over bijvoorbeeld de smaakvolle inrichting van haar zaak. Pas op met make-up en sexy kleding. Wees beducht op jaloezie. Ga geen strijd aan door je slimmer voor te doen, maar laat ondertussen wel zien dat je geen suffertje bent. Als je namelijk solliciteert op een vacature voor Sales Manager, moet wel duidelijk zijn dat jij de flirtmethode verstaat," schrijft Nettie Broers.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen