Klantenshow29 okt '12 13:27

Schiphol laat passagier minder lang wachten door e-gates

Auteur: Redactie Customer Talk

Luchthaven Schiphol gebruikt sinds maart 2012 e-gates voor de identiteits- en paspoortcontrole. Met deze e-gates moet de controletijd en overstaptijd verkort worden. Van de passagiers die tot nu toe gebruik hebben gemaakt van de e-gates, hoefde 65 procent niet in de rij aan te sluiten en voor 97 procent van de passagiers was de wachttijd minder dan 4 minuten. Wel moest zeventien procent van de passagiers daarna nog door een douanebeambte geholpen of onderzocht worden.

Schiphol laat passagier minder lang wachten door e-gates
Schiphol laat passagier minder lang wachten door e-gates

De luchthaven Schiphol wil het identiteits- en paspoortcontroleproces efficiënter en sneller laten verlopen. Reigers moeten hierdoor een betere reiservaring krijgen. Sinds maart dit jaar maakt het bedrijf daarom gebruik van e-gates. Passagiers kunnen hier hun paspoort doormiddel van een scanapparaat en gezichtsherkenning laten controleren. Sinds ingebruikname hebben bijna een miljoen passagiers de elektronische grenspassage gebruikt.

Van de passagiers die de e-gates tot nu toe hebben gebruikt, hoefde 65 procent niet in een rij aan te sluiten. Ook was de wachttijd voor 97 procent van de passagiers minder dan 4 minuten. Gemiddeld ligt de afhandeling van een reiziger via een e-gate op acht seconden. Wel moest nog zeventien procent ook nog door een douanebeambte geholpen of onderzocht worden.

De e-gates op de luchthaven zijn in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken ontwikkeld door adviesbedrijf Accenture en softwareleverancier Vision-Box.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen