Wie is de prosumer?
De consumer valt het best te omschrijven als de producerende consument.
"Wij zien het als de hoogst betrokken, de proactieve consument. Een
progressieve consument die eigenlijk ook wil meeproduceren", zegt Remko
Herremans van Euro RSCG.
Dat bureau volgt de prosumer al tien jaar. De prosumer is geen innovator, hij is eerder te vergelijken met de early adopter en de early majority. De prosumer is echter
net iets meer dan dat. Herremans: ‘De prosumer heeft veel invloed op zijn
omgeving.’ De prosumer is hoogbetrokken, en ziet zichzelf als leider in zijn
omgeving. Hij beïnvloedt vaak mensen, en is sceptisch over wat hij leest en
ziet over producten.
Hoe is de prosumer te bereiken?
Een steeds meer opkomende manier om de prosumer is crowdfunding.
Kleverlaan: ‘Daarbij laat je de
consument meebetalen aan het produceren.’ De crowdfunding-projecten die op dit
moment lopen zijn vooral gericht op een financiële bijdrage, maar de kans dat
prosumers binnenkort ook creatief bij kunnen dragen is groot.
Ontwikkeling
Consumer generated content neemt steeds meer toe. Zo worden consumenten
steeds vaker zelf ingezet in campagnes. Zo laat Lego haar klantenkring
meedenken en bedenken wat er ontwikkeld kan worden. Het businessmodel is
aangepast, en de ontwerpen komen dus van de eigen klanten.