Klantenshow15 dec '11 22:13Aangepast op 20 dec '11 11:27

Wie vraagt... moet zich verantwoorden!

Auteur: Lamyae Aharouay

Het is december. en dus bijna Kerst. Een periode waarin veel Nederlanders meer geneigd zijn hun portemonnee te trekken om wat te geven aan de minder bedeelden.

Maar komt dat geld daar ook echt terecht?

Als we op zoek gaan naar wat een goed doel precies doet met het geld dat wij in de collectebus stoppen, krijgen we daar dan makkelijk een overzicht van? Met andere woorden: hoe transparant zijn goede doelen over hun inkomsten en uitgaven?

Niet alleen maar transparant
Transparantie is belangrijk volgens Adri Kemps, directeur van het CBF, maar niet voldoende. Je kunt volgens hem transparant zijn maar toch een slechte organisatie runnen. "In het begrip van transprarantie moet je in ieder geval verantwoording afleggen over het besteden van inkomsten", zegt hij.

Volgens het CBF betekent transparantie onder meer open zijn over inkomsten en uitgaven en het openbaar maken van salarissen. Goede doelen zijn verplicht dat te publiceren, als ze een keurmerk willen krijgen. 

Keurmerk
Arnaud Insinger is lid van het platform Verbetering Effectiviteit van Toezicht – Goede Doelen (VET-GD). Dat is een denktank die zich bezighoudt met transparantie in de goededoelensector. 

Volgens hem zijn keurmerken in deze sector omstreden. "Wat je van een keurmerk mag verwachten, en wat een keurmerk doet is niet altijd duidelijk", aldus Insinger.

War Child
Ook War Child is gekeurd door het CBF. Maar dat is volgens algemeen directeur Mark Vogt niet genoeg. "Wij hebben ook lokale keurmerken in de landen waar wij werken."

De inzichtelijkheid van het keurmerk van het CBF vindt ook Vogt meevallen: "Het CBF checkt maar één klein deel van je bedrijfsvoering. Er is een breder keurmerk nodig, die de hele bedrijfsvoering keurt." Op die manier kunnen goede doelen het klantvertrouwen houden, volgens Vogt.

Eigen keuze
Goede doelen zijn overigens niet verplicht een keurmerken aan te vragen. Het is aan de organisatie zelf om zich wel of niet te laten keuren. "Maar het CBF wordt zelf wel gekeurd, door de Raad van Accreditatie en de Consumentenautoriteit'', zegt Kemps.

Kemps pleit voor meer toezicht, en het verplichten van het openbaar maken van de jaarrekening van goede doelen. Ook de kleinere stischtingen. "Zo'n jaarrekening moet niet alleen cijfertjes bevatten, maar ook een kloppend verhaal."

Bellen met...
Deze week starten we ook met een nieuwe rubriek in de Klantenshow: Bellen met... Dicky Jut van Oxxio, Willemijn van der Spek van ASR en Manon Witteveen-Kok van ING wisselen elkaar wekelijks af in een vaste rubriek waarin ze ons vertellen over een opmerkelijk, lastig of juist leuk gesprek dat ze hebben gevoerd met een van hun klanten. Tijdens de aftrap waren de dames live bij ons in de studio, om te vertellen waarom zij voor hun baan hebben gekozen.

De BNR Klantenshow, iedere donderdag van 20.00 uur tot 20.30 uur op BNR Nieuwsradio.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen