Klantenshow2 jul '12 11:22

Code moet irritatie rond telemarketing verhelpen

Auteur: Harmen Simon Teunis

Telemarketing moet een stuk minder irritant worden. Vanaf vandaag gelden nieuwe regels om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen.

Inititatiefnemer is DDMA, de branchevereniging van telemarketingbedrijven, dat extra regels heeft geïntroduceerd voor telemarketing. Ondanks het bestaan van het Bel-Me-Niet-Register, dat voorkomt dat je ongevraagd wordt gebeld door telemarketeers, ontstaat er veel irritatie bij de mensen die wel gebeld worden. Volgens Jitty van Dodewaard, jurist bij DDMA, moet de code met extra regels deze irritatie voorkomen.

Zo wordt er bijvoorbeeld een tijdstip geïntroduceerd waarop mensen wel en niet gebeld mogen worden. Ook zijn er officieuze en officiële feestdagen in opgenomen waarop er niet mag worden gebeld. Maar daarnaast is er ook een kwalitatieve gespreksleidraad, zegt Dodewaard. "Je mag dus niet zomaar bellen en vragen op mensen afvuren maar je moet vragen of het gelegen komt. Als dat niet het geval is, moet je ophangen. Je moet ook duidelijk aangeven namens wie je belt en wat het aanbod is waar je voor belt. Het is echt de bedoeling dat een keer nee, daadwerkelijk nee is."

Een van de grootste irritatiebronnen voor mensen is de toon van het gesprek. En ook daar moet de code zorgen voor een kwaliteitsslag, zegt Dodewaard.

Nederlandse Reclame Code
De code is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, legt Dodewaard uit. "Die wordt gehandhaafd door de Stichting Reclame Code. Daar kan iedereen klagen als hij denkt dat het niet volgens de code gaat. Het mooie aan de Stichting Reclame Code is dat zij in tegenstelling tot de wettelijke toezichthouder, die alleen toeziet bij een grote bundel van klachten, zij iedere klacht over telemarketing in behandeling nemen.

Voor de opdrachtgevers is de code ook goed nieuws. Dodewaard: "Je wil natuurlijk je klant tevreden houden en niet tegen je in het harnas jagen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen