AdResults, online marketing consultancybureau, gaat een gratis cookietool aanbieden die niet volledig de nieuwe Nederlandse cookiewet naleeft. De nieuwe tool heeft twee opties. De eerste optie moet aan de nieuwe wetgeving voldoen doordat cookies pas worden geplaatst nadat toestemming is gegeven. De tweede optie moet helpen bij het constateren van de herkomst van bezoekers.
Volgens het consultancybureau geven veel klanten aan dat door het implementeren van een cookietool de herkomst van bezoekers niet meer te achterhalen is. Dat zou komen doordat bezoekers vaak al enkele pagina's hebben bekeken binnen een website voordat ze cookies accepteren. Google Analytics meet deze bezoekers volgens AdResults als direct verkeer.
De nieuwe tool van AdResults moet het mogelijk maken om na het moment van accepteren nog de bron van herkomst te kunnen achterhalen. De tool slaat de herkomst van de bezoeker op in een sessie cookie. Als een bezoeker alleen noodzakelijke cookies accepteert, wordt de sessie geleegd. Wanneer de consument kiest voor functionele of aanbevolen cookies, moet Google Analytics in werking treden en moet de oorspronkelijke bron alsnog doorgestuurd worden naar Google Analytics.
Op zijn website waarschuwt het bedrijf dat de cookie niet volledig aan de nieuwe Nederlandse wet voldoet en dat gebruik van de oplossing daarom geheel voor eigen risico is.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk