Klantenshow30 okt '12 13:40

Onderzoek: Amerikaan bekijkt liever tv-reclame dan online advertentie

Auteur: Redactie Customer Talk

Driekwart van de Amerikaanse consumenten zegt dat televisiereclames effectiever zijn dan online advertenties. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van softwareleverancier Adobe. Advertenties op sociale media en in apps worden bijna niet gewaardeerd. Hoewel consumenten wel graag aangeven welk merk of product ze leuk vinden, zegt slechts twee procent dat ze op basis van 'likes' van vrienden en familie een aankoop doen.

Onderzoek: Amerikaan bekijkt liever tv-reclame dan online advertentie
Onderzoek: Amerikaan bekijkt liever tv-reclame dan online advertentie

Driekwart van de duizend ondervraagde Amerikaanse respondenten zegt televisiereclames effectiever te vinden dan online advertenties. Online banners werken volgens ruim de helft van de respondenten niet. Deze opvallende cijfers komen uit het onderzoek 'Click here: the state of online advertising' van softwareleverancier Adobe. Respondenten bekijken liever advertenties in hun favoriete printmagazine (45 procent) of tijdens hun favoriete televisieshow (23 procent). Bijna dertig procent van de consumenten geeft aan dat user-generated content de beste vorm van online adverteren is.

Slechts drie procent geeft de voorkeur aan advertenties in sociale media en niemand wil advertenties bekijken in een mobiele applicatie. Toch wil meer dan de helft van de respondenten op sociale media aangeven dat ze een merk leuk vinden. Daarbij geeft ruim veertig procent aan dat ze een product of dienst expliciet aanraden aan vrienden en familie. Bijna dertig procent geeft aan dat ze geïnteresseerd zijn in de 'likes' van anderen, maar slechts twee procent op basis daarvan iets zal kopen.

Het liefst ziet 53 procent van de respondenten ook een vind-ik-niet-leuk-button in sociale media om hun ontevredenheid te kunnen uiten. Informatie van bedrijven op sociale media wordt slechts door twee procent vertrouwd. Het kan niet als een verrassing komen dat het sentiment tegenover online advertenties negatief is. Woorden die gebruikt worden zijn: ergerlijk, afleidend, overal en nergens.

Toch ziet negentig procent van de consumenten het belang van advertenties om de verkoop te stimuleren. Het beroep 'marketeer' staat minder hoog in aanzien dan bankier, advocaat en acteur of actrice, waarbij slechts dertien procent vindt dat het beroep iets bijdraagt aan de samenleving. Marketing wordt door ruim vijftig procent van de respondenten gezien als onzin.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen