De Nationale Autoshow5 jan '18 18:24

'Autodealers moeten showrooms sluiten'

Auteur: Noud Broekhof

Ondanks de economische groei moeten autodealers op termijn toch twintig tot dertig procent van hun vestigingen sluiten. Dat zegt adviesbureau KPMG op BNR.

Een klant krijgt uitleg bij een VW dealer
Een klant krijgt uitleg bij een VW dealer (ANP Koen van Weel)

Volgens Loek Kramer, partner bij het adviesbureau en sectorleider automotive, is het dealernetwerk in ons land de laatste jaren al redelijk afgeslankt. Maar grote dealerholdings zijn nog groter geworden met te veel showrooms. Twintig tot dertig procent van de vestigingen moeten op termijn verdwijnen, stelt KPMG. 'Maar de vraag is: hoe gaan ze dat betalen? Dealers zijn met handen en voeten gebonden aan investeringsverplichtingen die autofabrikanten opleggen.'

Schizofreen

Kramer spreekt in De Nationale Autoshow over een 'schizofreen model'. Autodealers moeten vaak kosten maken zonder dat ze dat terug kunnen verdienen. 'Dealers maken niet zo heel veel rendement. Als ze het goed doen dan is dat 1 procent netto per jaar. Maar ze worden wel gedwongen om hun showrooms aan bepaalde standaarden te laten voldoen. Dat betekent dat ze flink moeten investeren.' Volgens Kramer is dat oneerlijk.

Economische groei

KPMG adviseert grote autobedrijven om goed na te denken of de capaciteit de komende tijd verder afgebouwd kan worden. De verdere economische groei die verwacht wordt, is volgens Kramer geen reden om dat niet te doen. 'Je moet het dak repareren als de zon schijnt', zegt hij. Ook zal de rol van de dealer in de toekomst veranderen. Door de opmars van elektrisch en autonoom rijden, de online verkoop en autodelen verwacht het adviesbureau dat autodealers in de toekomst veranderen in servicepunten waar enkel nog onderhoud aan auto's plaatsvindt.

Luister hierboven het interview met Loek Kramer van KPMG terug. Luister HIER de hele uitzending terug.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen