De Nationale Autoshow2 feb '18 18:30

Nederlands bedrijf maakt einde aan knoppenbrij in auto's

Auteur: Noud Broekhof

De knoppen op het dashboard van je auto verdwijnen in de toekomst mogelijk met dank aan de technologie van het Nederlandse bedrijf Aito.

Het dashboard van de Renault Symbioz Concept waarin de Haptic Touch-technologie van Aito verwerkt is
Het dashboard van de Renault Symbioz Concept waarin de Haptic Touch-technologie van Aito verwerkt is

Aito, gevestigd in Amsterdam, bedacht Haptic Touch, een uitvinding die knoppen overbodig maakt. CEO Peter Kurstjens van het bedrijf legt in De Nationale Autoshow uit hoe het werkt: 'We kennen allemaal een touchscreen. Als je erop drukt, dan voel je niks. Dat voelbaar maken, doen wij. Aito heeft een technologie ontwikkeld die zowel de druk van je vinger meet als een kleine beweging. Die beweging zie je niet, maar je vinger voelt het wel. Het lijkt daardoor alsof je een knop indrukt', zegt hij.

Verkeersveiligheid

De technologie van Aito wordt al gebruikt in koelkasten en ovens van LG, maar Kurstjens ziet ook de auto-industrie als een grote markt. Verkeersveiligheid speelt daarbij een belangrijke rol. 'Je wilt tijdens het rijden dat mensen op de weg letten en niet gaan zitten kijken en denken: heb ik nou de temperatuur van mijn airconditioning versteld of niet?'

Symbioz Concept

Deze week demonstreerde het bedrijf de techniek in de Renault Symbioz Concept. Het studiemodel van de Franse autobouwer was een dag in Amsterdam op de weg te zien. De Haptic Touch-techniek van Aito is onder meer verwerkt in het stuurwiel van de auto. 'Het grote voordeel is dat het totale stuurwiel een stuk dunner kan worden. De knoppen die er nu inzitten, nemen vrij veel plaats in beslag', zegt Kurstjens.

Interesse

Renault is niet het enige automerk dat geïnteresseerd is in de technologie van Aito. De aanvragen stromen binnen, verzekert Kurstjens. 'We werken met zo'n beetje alle grote autobedrijven samen.' De bedoeling is dat Haptic Touch vanaf 2020 in meerdere modellen zit, zoals de Renault Clio en de Volkswagen Golf.

Luister hierboven naar het interview met CEO Peter Kurstjens van Aito. Luister HIER de hele uitzending terug.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen