De Nieuwe Onderneming10 dec '14 14:37

11 december | Wat als Van Gogh had getwitterd?

Auteur: Dave Krajenbrink

Was dat dan ook Kunst geweest?

Crowdsourcing, crowdfunding, social media; disruptieve ondernemers omarmen alle vormen en laten de gevestigde orde stupéfait achter. Maar hoe zit dat bij kunstenaars en culturele instellingen? Hoe techsmart is de culturele sector?

Live on Demand
Wie bepaalt er nu welke artiest er naar Nederland komt? Met die vraag was Live on Demand  geboren, het platform waar iedereen zijn of haar favoriete artiest, spreker, schrijver of comedian kan boeken. Mede-oprichter en CEO Thijs Sprangers over de buitenlandse stappen van Live on Demand.

Kunstenaar 2.0
Gaby Zwaan is beeldend kunstenaar en wil in 2016 wereldkampioen Kunst zijn. Kan dat dan? Jazeker! Sociale media is zijn artistieke life-line, dé manier om zijn kunstwerken in de wereld te brengen. Storytelling van een kunstenaar of platte marketing? En maakt dat wat uit eigenlijk?

Do it yourself
Giep Hagoort, is hoogleraar Kunst en Economie, zelf prefereert hij creativiteitsprofessor. Hij introduceerde het begrip cultureel ondernemerschap. De kunst is volgens hem in een reservaat terecht gekomen. De techrevolutie kan cultuur weer spannend maken, maar de sector is nog een beetje huiverig.

Breikunst
Verslaggever Elfanie toe Laer gaat langs bij het Breitheater dat via crowdfunding geld bij elkaar kreeg voor de installatie De kat van iedereen'', een kunstbreiwerk van 4 meter groot.

De Nieuwe Onderneming, elke donderdag van 19:00 tot 19:30 uur.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen