De Nieuwe Wereld24 dec '13 19:47Aangepast op 25 aug '16 14:19

BNR De Nieuwe Wereld | Wat als… we radicaal innoveren?

Auteur: BNR Webredactie

Hij schiet gaten in de luchtvervuiling en weet met verf hele wegen te verlichten. Daan Roosegaarde doet het met zijn Studio Roosegaarde allemaal. Hoe kun je radicaal innoveren?

In de laatste aflevering van 2013 ging presentator Annette van Soest in gesprek met Daan Roosegaarde over de vraag hoe hij tot innovatieve ideeën komt. Wat kunnen we leren van de crisis? Welke lessen heeft hij daarbij voor het bedrijfsleven? Hoe kunnen bedrijven beter innoveren? Is het topsectorenbeleid daarbij een stap in de goede richting, of moet er meer gebeuren? Welke omgeving moet je creëren om tot nieuwe ideeën te komen en hoe belangrijk is samenwerking?

Innovatie
Die vragen werden beantwoord in de vijftiende uitzending van De Nieuwe Wereld, waarin Annette van Soest ons meenam naar het jaar 2019, waarin Nederland het meest innovatieve land ter wereld is geworden.

Als er iets is wat de crisis ons heeft geleerd, is het dat de ‘oude wereld’ niet meer werkt, stelt Roosegaarde. ‘We moeten op een andere manier omgaan met de economie en met onze creativiteit.’

Nieuwe Wereld
Langzaam worden daardoor de contouren van de nieuwe wereld zichtbaar. Daan Roosegaarde: ‘Meer en meer bedrijven investeren in nieuwe dromen en ideeën. Ze laten zich niet meer tegenhouden door grote, logge structuren die toch niet meer werken. Er wordt meer beroep gedaan op onze creativiteit en onze autonomie.’

Daarbij is samenwerking tussen bedrijven essentieel volgens Roosegaarde. Hij roept daarbij bedrijven op om ook onconventionele samenwerkingen aan te gaan.  ‘Weg met de mening en op naar het voorstel! Bedrijven zullen coalities aangaan met andere bedrijven die niet per sé in hun comfortzone zitten, maar dat lokt wel nieuw denken en dus een nieuwe economie uit.’

Diamanten
Voorbeelden van samenwerkingen heeft Roosegaarde genoeg. Met bouwbedrijf Heijmans is hij bezig met het Smart Highway-project. ‘Daarin hebben we een twintigtal ideeën, zoals wegen die auto’s elektrisch opladen als je er overheen rijdt en verf die zich overdag oplaadt en ’s avonds licht afgeeft.’

Ook een project in Beijing om smog uit de lucht te filteren spreekt tot de verbeelding. ‘De smog die we verzamelden, wilden we eerst weggooien. Maar smog is koolstof, en als je dat onder grote druk zet, krijg je diamanten. We gaan dus nu een lijn smogdiamanten maken. Met de opbrengst kunnen we meer parken in Beijing smogvrij gaan maken.’

Delen
‘Delen is het nieuwe hebben,’ is één van de slogans die Roosegaarde veel gebruikt. Hij legt uit: ‘De wereld is zo ontzettend complex geworden, dat kan je niet meer overzien. Er is zo ontzettend veel expertise. Het delen van informatie en kennis is essentieel.’

Het topsectorenbeleid is daarbij een stap in de goede richting, maar daarmee zijn we er nog niet, waarschuwt Roosegaarde. ‘De volgende stap is dat de ontstane ideeën wel uitgevoerd worden. Er moet écht worden geïnvesteerd en er moet ruimte voor proeftuinen komen om het uit te voeren.’

Proeftuinen
Roosegaarde geeft een voorbeeld hoe zo’n proeftuin op het gebied van mobiliteit eruit zou moeten zien. ‘Waarom spreken we niet af dat we het eerste energieneutrale wegennetwerk van de wereld krijgen? Studio Roosegaarde heeft de kennis, Rijkswaterstaat heeft de kennis, bouwbedrijf Heijmans wil ook en dan hebben we ook nog de TU Delft en TU Eindhoven. Die moeten we eigenlijk allemaal in een kamer stoppen, een pizza hotline geven en pas naar huis sturen als het af is. Dát zijn proeftuinen!’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen