De Ochtendspits3 jun '13 22:57Aangepast op 4 jun '13 08:00

De Ochtendspits | De Fyra, hybride auto en onrustige nacht in Turkije

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse Spoorwegen zijn klaar met de Fyra, begrijpelijk na het vernietigende conclusies van de Belgische spoorwegen. Maar heeft de NS daarmee haar hals niet in een gigantische financiële strop gestoken?

Tom van 't Hek
Tom van 't Hek

Dat de Italiaanse bouwer van Fyra, Ansaldo Breda, niet hoge snelheidstrein heeft geleverd waar de NS op hoopte is een understatement. Maar kan de NS na het besluit om niet meer te rijden met de treinen, waarvan er 9 zijn ontvangen en nog 7 besteld, geld terugvragen van de Italianen? De bouwer van de trein zit niet ruim in de centen, maar dat geldt niet voor het bedrijf dat eigenaar is van de bouwer.

Hybride auto
Met een leuke subsidie is het kopen van een plug-in hybride auto, die rijdt op zowel elektriciteit als benzine, best een aardig idee. Maar de bestuurders van de hybride auto’s blijken daarna liever de tank vol te gooien met benzine in plaats van de stekker erin te steken. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft. Het doel van de subsidie, minder milieuvervuiling, blijkt dus een illusie.

Turkije
Wederom een onrustige nacht in de grote Turkse steden, maar de demonstranten demonstreren nu ook tegen elkaar. Voor de een gaat het protest over het park, voor de ander over de dictatoriale trekjes van de premier. Maar er zijn vijanden die de demonstranten verenigen, zoals de woede over de berichtgeving van de nationale media. Daarover, en over waarom de premier naar Marokko vertrok, spreken correspondente Suzanna Koster en Turkijekenner Joost Lagendijk in De Ochtendspits van dinsdag.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen