
Volgens Ferry Smith, directeur Public Affairs bij de ANWB, hebben zij al vele jaren erop aangedrongen dat er een nieuwe test moet komen. Maar die is er nog niet, dus komt de ANWB met eigen cijfers. Smith: "We hebben samengewerkt met een leasemaatschappij en een berekening gemaakt op basis van praktijkgegevens."
Grote verschillen
Smith vertelt dat er soms heel grote verschillen zijn tussen de fabrieksopgave en de praktijk: "Dat verschil kan zomaar 50 procent zijn. En dat zijn forse verschillen als je op grond daarvan een besluit moet nemen."
Er valt volgens Smith niet één grote leugenaar aan te wijzen: "De verschillen zitten eigenlijk helemaal verspreid door alle merken heen. De maatregelen die ze nemen om het verbruik te minimaliseren, hebben namelijk op sommige auto’s meer invloed dan op andere. Zo heeft het uitschakelen van de airco meer invloed op kleine auto's."
Toch komt er één auto als absolute winnaar uit de bus: de Toyota Prius. Smith: "In combinatie met de hybridetechnologie blijkt die uiteindelijk de zuinigste."