Dieselauto niet schoon in de praktijk
De schone dieselauto bestaat niet. In de praktijk zitten de emissies van stikstofoxide, de zogenaamde NOx-emissies, ver boven de toegestane uitstootnormen, blijkt uit praktijkmetingen van TNO.
De uitstootwaarden van stikstofoxide liggen volgens Richard Smokers, onderzoeker bij TNO, in de praktijk factor drie tot vijf gemiddeld hoger dan wat de auto’s op de keuringstest laten zien.
Geen praktijknorm
Toch gaan de fabrikanten hiermee niet per se over de schreef, zegt Smokers: "Voor de praktijk is geen limiet. De limiet geldt alleen voor de keuringstest die op de rollerbank wordt uitgevoerd."
Smokers zegt dat dit dan ook niet betekent dat de dieselauto’s vol zitten met een soort sjoemelsoftware: "Dat kunnen wij niet halen uit de resultaten, daar moet je veel gedetailleerdere metingen voor doen. Bovendien kunnen er in de praktijk heel veel redenen zijn waarom de emissies afwijken van de gemeten waarde op de rollerbank."
Mogelijkheden voor de toekomst
Er is ook een type auto dat er uit springt: "De BMW 530 scoort zowel op de rollerband als in de praktijk beter dat de rest."
De conclusie die het onderzoeksteam daaraan hangt, is dat schonere diesels in de toekomst dus wél mogelijk zijn: "De technieken zijn in staat om emissies te reduceren, ze moeten alleen iets anders worden toegepast."