'Oplossingen Milieudefensie nog niet bewezen effectief'
De VVD ziet niets in een rechtszaak over slechte luchtkwaliteit. Actiegroep Milieudefensie eist dat Nederland binnen een half jaar voldoet aan de Europese normen voor schonere lucht, maar de VVD vindt dat niet realistisch.
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra twitterde al dat hij een rechtszaak de 'verkeerde route' vindt. 'Je moet niet je gelijk via de rechter proberen te halen. Ik begrijp de zorgen van Milieudefensie, maar ik vind dat de afweging aan de politiek moet zijn.' De politiek moet volgens Dijkstra de belangen wegen en een realistisch tempo aanhouden.
'Milieudefensie slaat door'
Dijkstra vindt dat Milieudefensie 'doorslaat': 'Ze opperen meteen al oplossingen, maar er zijn ook andere oplossingen die veel effectiever zijn en deels al ingesteld worden.' Zoals eisen stellen aan fabrikanten, zegt het Kamerlid. 'We werken iedere dag aan schone lucht, maar als je alleen oplossingen verzint die automobilisten pesten, dan sla je de plank mis.'
Dijkstra vindt het mooi dat de actiegroep erkent dat de lucht steeds schoner wordt en dus het beleid van de Nederlandse regering werkt, maar het tempo dat ze eisen is 'niet realistisch'. 'Onlangs zijn afspraken gemaakt en is een akkoord bereikt over de uitstoot van vijf belangrijke stoffen. dat soort dingen moet je koesteren. Er is altijd schade bij elke uitstoot, maar we kunnen ons ook niet permitteren te stoppen met autorijden of stil te gaan staan. Dan heb je wel schone lucht maar heb je er niet zoveel aan.'
'In 2020 voldoet Nederland aan de norm'
Met het huidige regeringsbeleid voldoet Nederland in 2020 aan de Europese normen voor luchtkwaliteit, zegt Dijkstra. 'We hebben ook een actieplan voor grote steden om dat te bespoedigen, maar je moet kijken wat effectief is. De maatregelen van Milieudefensie zijn nog niet altijd bewezen effectief, zoals de milieuzones.' Slooppremies of de verhoging motorrijtuigenbelasting hebben volgens Dijkstra wél effect.
Volgens Milieudefensie neemt de overheid maatregelen die averechts werken, zoals de 130 kilometer per uur op bepaalde stukken snelweg, waar de VVD altijd op ingezet heeft. Dat is niet het probleem, zegt Dijkstra. Kijk naar de knelpunten: 'Die zitten binnenstedelijk. Als je stilstaat voor een verkeerslicht, blijven de auto's ronken.' Dijkstra pleit voor betere doorstroming: 'Een auto die doorrijdt, is beter dan een auto die stilstaat in de file.'