BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Duurzaamheid

'Oplossingen Milieudefensie nog niet bewezen effectief'

  • Judith Laanen
dinsdag 2 augustus 2016, 12:42
'Politiek moet belangen afwegen en tempo realistisch houden'

De VVD ziet niets in een rechtszaak over slechte luchtkwaliteit. Actiegroep Milieudefensie eist dat Nederland binnen een half jaar voldoet aan de Europese normen voor schonere lucht, maar de VVD vindt dat niet realistisch.

Miluezone in Rotterdam. Foto ANP
Miluezone in Rotterdam. Foto ANP

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra twitterde al dat hij een rechtszaak de 'verkeerde route' vindt. 'Je moet niet je gelijk via de rechter proberen te halen. Ik begrijp de zorgen van Milieudefensie, maar ik vind dat de afweging aan de politiek moet zijn.' De politiek moet volgens Dijkstra de belangen wegen en een realistisch tempo aanhouden.

'Milieudefensie slaat door'
Dijkstra vindt dat Milieudefensie 'doorslaat': 'Ze opperen meteen al oplossingen, maar er zijn ook andere oplossingen die veel effectiever zijn en deels al ingesteld worden.' Zoals eisen stellen aan fabrikanten, zegt het Kamerlid. 'We werken iedere dag aan schone lucht, maar als je alleen oplossingen verzint die automobilisten pesten, dan sla je de plank mis.'

Dijkstra vindt het mooi dat de actiegroep erkent dat de lucht steeds schoner wordt en dus het beleid van de Nederlandse regering werkt, maar het tempo dat ze eisen is 'niet realistisch'. 'Onlangs zijn afspraken gemaakt en is een akkoord bereikt over de uitstoot van vijf belangrijke stoffen. dat soort dingen moet je koesteren. Er is altijd schade bij elke uitstoot, maar we kunnen ons ook niet permitteren te stoppen met autorijden of stil te gaan staan. Dan heb je wel schone lucht maar heb je er niet zoveel aan.'

'In 2020 voldoet Nederland aan de norm'
Met het huidige regeringsbeleid voldoet Nederland in 2020 aan de Europese normen voor luchtkwaliteit, zegt Dijkstra. 'We hebben ook een actieplan voor grote steden om dat te bespoedigen, maar je moet kijken wat effectief is. De maatregelen van Milieudefensie zijn nog niet altijd bewezen effectief, zoals de milieuzones.' Slooppremies of de verhoging motorrijtuigenbelasting hebben volgens Dijkstra wél effect.

Volgens Milieudefensie neemt de overheid maatregelen die averechts werken, zoals de 130 kilometer per uur op bepaalde stukken snelweg, waar de VVD altijd op ingezet heeft. Dat is niet het probleem, zegt Dijkstra. Kijk naar de knelpunten: 'Die zitten binnenstedelijk. Als je stilstaat voor een verkeerslicht, blijven de auto's ronken.' Dijkstra pleit voor betere doorstroming: 'Een auto die doorrijdt, is beter dan een auto die stilstaat in de file.'

AutoDuurzaamheidEconomieMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Britten stelen uit supermarkten door inflatie

'Kabinet laat minimumloon eerder stijgen; AOW ook verhoogd'

Ondanks oorlog groeit Russische economie

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

Europa Update | de weg naar de NAVO voor Finland en Zweden

Opinie | De klucht rondom Sanderink en Centric

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden