
In Nederland rijden zo'n 50.000 taxi's en voertuigen van politie, brandweer en defensie rond, die zijn vrijgesteld van belasting. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft, in opdracht van Natuur en Milieu. Tjerk Wagenaar, directeur Natuur en Milieu, vindt dat het tijd is voor verandering.
Gelijke monniken, gelijke kappen
Wagenaar roept de overheid op het goede voorbeeld te geven. 'Je eigen regels moet je op jezelf toepassen. Dit leidt er ook toe dat de overheid meer duurzame keuzes kan maken', zegt de directeur. 'Taxi's kunnen naar benzine of elektrisch. Je ziet bij Schiphol genoeg Tesla's rijden.'
Hoe zit het?
Bij de aanschaf van een taxi of overheidsauto hoeft geen aanschafbelasting en wegenbelasting betaald te worden. 'Het scheelt 4000, 5000 euro in de aanschaf. In de wegenbelasting spreek je per vier jaar over een bedrag van 1000 euro per auto', zegt Wagenaar. Dit leidt ertoe dat er bij voorkeur voor diesel gekozen wordt, omdat dit aantrekkelijker dan benzine of elektrisch rijden is. Maar wat is dan de oplossing? 'Zorg dat het zwaarder belast is in de wegenbelasting.'
125 miljoen
Dit geintje kost de overheid overigens ook geld: maar liefst 125 miljoen euro per jaar, blijkt uit berekeningen. 'Diesels zijn slecht voor de luchtkwaliteit. Op dit moment hebben 600.000 mensen last van chronische luchtziektes en astma. Hoe minder diesels, hoe beter.'