'Vliegtickets moeten duurder om klimaat te redden'
De vervoerssector moet een flinke bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Zo moet de uitstoot door auto's worden terug gedrongen en wordt elektrisch vervoer flink gestimuleerd. Intussen doet een andere vorm van vervoer, het luchtvervoer, veel te weinig.
Dat zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. Volgens Van Wee geniet de luchtvaart onterecht een uitzonderingspositie ten opzichte van andere vormen van energiegebruik: 'Er zitten bijvoorbeeld geen heffingen op kerosine en geen BTW op vliegtickets.'
Vervuilend
Dat is dus oneerlijk voor bijvoorbeeld treinverkeer en auto’s, maar daarnaast is de luchtvaart ook nog eens zeer vervuilend, volgens Van Wee: 'Per kilometer is de auto vervuilender, maar per reis is dat het vliegtuig. De keuze is namelijk niet: ga ik met de auto naar Amerika of met het vliegtuig? Mensen kiezen om met het vliegtuig naar Amerika te gaan of met de auto naar Frankrijk. Voor veel mensen geldt dat die ene keer intercontinentaal op vakantie meer aantikt voor het milieu dan hun auto in het hele jaar.'
Verdrag van Montreal
De luchtvaart beroept zich op een zeventig jaar oud verdrag om heffingen en dergelijke te ontlopen, maar eind 2016 is een nieuw verdrag gesloten dat veranderingen teweeg moet brengen: 'Er is voor het eerst een klein beetje succes geboekt. Volgens dit verdrag van Montreal moet de luchtvaartsector over een paar jaar hun groei op de een of andere manier compenseren. Maar dat betekent dat ze per saldo nog wel evenveel mogen blijven uitstoten.'
Klimaatdoelstellingen
Waarschijnlijk gaat dit het probleem dan ook niet oplossen, denkt Van Wee: 'Niet alleen Nederland kan de klimaatdoelstellingen zo niet halen, de doelstellingen van de hele EU zijn onhaalbaar als de luchtvaart niet flink wordt aangepakt.'
Maar luchtvaartmaatschappijen zijn bij uitstek internationale bedrijven. Aanpakken zal dus idealiter wereldwijd moeten gebeuren. En dat is een flinke kluif. Van Wee stelt daarom voor eerst veranderingen in de Europese luchtvaart door te voeren: 'Sowieso heffingen op kerosine en BTW op de tickets. Dat zal ons economisch wat pijn doen en ook vliegen wordt duurder, maar dan moeten er maar meer zakelijke gesprekken via Skype plaatsvinden, in plaats van vliegen naar Shanghai voor een vergadering.'