BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Duurzaamheid

'Vliegtickets moeten duurder om klimaat te redden'

  • Jolijn Mes
vrijdag 6 januari 2017, 15:59
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid

De vervoerssector moet een flinke bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Zo moet de uitstoot door auto's worden terug gedrongen en wordt elektrisch vervoer flink gestimuleerd. Intussen doet een andere vorm van vervoer, het luchtvervoer, veel te weinig.

HH/Bart Eijgenhuijsen
HH/Bart Eijgenhuijsen

Dat zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. Volgens Van Wee geniet de luchtvaart onterecht een uitzonderingspositie ten opzichte van andere vormen van energiegebruik: 'Er zitten bijvoorbeeld geen heffingen op kerosine en geen BTW op vliegtickets.'

Vervuilend

Dat is dus oneerlijk voor bijvoorbeeld treinverkeer en auto’s, maar daarnaast is de luchtvaart ook nog eens zeer vervuilend, volgens Van Wee: 'Per kilometer is de auto vervuilender, maar per reis is dat het vliegtuig. De keuze is namelijk niet: ga ik met de auto naar Amerika of met het vliegtuig? Mensen kiezen om met het vliegtuig naar Amerika te gaan of met de auto naar Frankrijk. Voor veel mensen geldt dat die ene keer intercontinentaal op vakantie meer aantikt voor het milieu dan hun auto in het hele jaar.'

Verdrag van Montreal

De luchtvaart beroept zich op een zeventig jaar oud verdrag om heffingen en dergelijke te ontlopen, maar eind 2016 is een nieuw verdrag gesloten dat veranderingen teweeg moet brengen: 'Er is voor het eerst een klein beetje succes geboekt. Volgens dit verdrag van Montreal moet de luchtvaartsector over een paar jaar hun groei op de een of andere manier compenseren. Maar dat betekent dat ze per saldo nog wel evenveel mogen blijven uitstoten.'

Klimaatdoelstellingen

Waarschijnlijk gaat dit het probleem dan ook niet oplossen, denkt Van Wee: 'Niet alleen Nederland kan de klimaatdoelstellingen zo niet halen, de doelstellingen van de hele EU zijn onhaalbaar als de luchtvaart niet flink wordt aangepakt.'

Maar luchtvaartmaatschappijen zijn bij uitstek internationale bedrijven. Aanpakken zal dus idealiter wereldwijd moeten gebeuren. En dat is een flinke kluif. Van Wee stelt daarom voor eerst veranderingen in de Europese luchtvaart door te voeren: 'Sowieso heffingen op kerosine en BTW op de tickets. Dat zal ons economisch wat pijn doen en ook vliegen wordt duurder, maar dan moeten er maar meer zakelijke gesprekken via Skype plaatsvinden, in plaats van vliegen naar Shanghai voor een vergadering.'

DuurzaamheidEconomieKlimaatLuchtvaartMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Verplicht zonnepanelen op nieuwe gebouwen

Britten stelen uit supermarkten door inflatie

'Kabinet laat minimumloon eerder stijgen; AOW ook verhoogd'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden