
In 2015 was iets meer dan de helft van alle bestellingen een dieselauto, afgelopen jaar is dat gedaald naar 39 procent. Bij benzine-auto's zie je het omgekeerde effect: in 2015 ging het nog om 36 procent van het aantal bestellingen, afgelopen jaar was dat 55 procent.
Het aandeel van nieuwe hybride auto's is ruim gehalveerd tot 5 procent en volledig elektrisch is gegroeid van 1 naar 2 procent. Dit betreft alleen de leasemarkt. 'Vol elektrisch is inderdaad nog maar een handjevol', erkent Erik Henstra, directeur bij LeasePlan. 'Maar daar zien we naar de rest van dit jaar en naar de toekomst toe ontzettend veel beweging: heel veel modellen die eraan komen, die ook goedkoper zijn in de aanschaf, waardoor ze ook beschikbaar zijn in wagenparken voor niet alleen directeuren, om het maar even zo te zeggen. Met een range die gewoon over de 300 kilometer gaat. Dan wordt elektrisch al een serieuze optie, vooral als je al hybride gewend bent.'
Particulieren
Als wordt gekeken naar de particuliere markt dan is te zien dat weinig particulieren elektrisch kopen omdat die auto's stukken duurder zijn. Dat is ook nog zo op de tweedehands markt. 'Een particulier heeft geen bijtellingsvoordeel of ander voordeel in het gebruik van die auto', zegt Henstra. Hij concludeert: 'Ik kan me niet anders voorstellen dan dat we zeggen: de fiscale maatregelen van de afgelopen jaren hebben echt geleid tot zuinigere auto's in Nederland.'
Van hybrides weten we ook dat die vaak in het buitenland eindigen. Ze gaan vooral naar landen waar de aankoop van tweedehands elektrische auto's wordt gesubsidieerd.