Duurzaamheid7 mei '17 23:52Aangepast op 8 mei '17 01:29

'Gebruik oude gasleidingen voor transport waterstof'

Auteur: Thijs Baas

Transport van waterstof door bestaande gasleidingen is veel goedkoper dan het aanleggen van elektriciteitsleidingen. Dat zegt Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen van de TU Delft, in BNR Duurzaam.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het noorden van het land beschikt over een grote hoeveelheid wind, op land en zee, maar ook ligt er een kabel naar Noorwegen, die waterkracht naar Nederland transporteert. Met de huidige fossiele productie en de toekomstige duurzame bronnen komt er zo veel elektriciteit van zee, dat de elektriciteitskabel het land in niet toereikend is. Dat kun je oplossen door de kabel uit te breiden, óf door het resterende deel om te zetten in waterstof. Dat is veel goedkoper dan het bouwen van nieuwe elektriciteitsleidingen.'

Brandbaar

Het materiaal is brandbaar, maar verder heeft het veel dezelfde eigenschappen als ons vertrouwde aardgas, zegt Van Wijk. Van waterstof wordt al heel lang veel verwacht, toch gaat de ontwikkeling langzaam. 'We produceren al heel veel waterstof voor de chemische sector en dat is ook de eerste markt die je moet bedienen. Dan kun je concurreren met de prijs van dat fossiele waterstof. In Duitsland is de verwachting dat de industrie in 2021 met waterstofbrandcelauto's op de markt komt.'

Zodra de doorbraak in de autobranche een feit is, lonkt het spoor, werpt Van Wijk een blik op de toekomst. 'We kunnen bovenleidingen neer gaan leggen, dat kost 600 miljoen. Óf je kunt die treinen op waterstof laten rijden. Boten zijn de volgende stap en vliegen, dát komt daarna. Neem bijvoorbeeld drones: als je met drones pakketjes wilt vervoeren, dan ga je dat niet met batterijen, maar met een brandstofcel en waterstof.' 

Geothermie

De waterstofeconomie is eigenlijk de vervanger van de koolstofeconomie, legt Van Wijk uit. 'Je vervangt eigenlijk alle energiebronnen door elektriciteit uit zon, wind, waterkracht, geothermie en waterstof. Waarom waterstof? Je ziet dat de elektriciteitsopwekking met zon, wind en waterkacht zeer goedkoop wordt. In een gebied in Australië zo groot als anderhalf keer Duitsland kun je zonne-energie opwekken voor 2 dollarcent per kilowattuur.'

Bij het transport van die elektriciteit komt waterstof in de hoek kijken, legt Van Wijk uit. En hoewel het om grote afstanden gaat, kán dat op een rendabele manier. 'Je stopt elektriciteit in een bak water uit zonne-energie. Dan heb je waterstof en zuurstof. Die waterstof maak je vloeibaar, stop je in een schip en dat vaar je naar de plek waar je het wilt gebruiken. En voor 2 à 3 dollarcent per kilowatuur heb je een interessante businesscase.'

Gerelateerde artikelen