Duurzaamheid1 sep '17 13:03

'EC liet zich wegspelen door autolobby'

Auteur: Thijs Baas

De nieuwste testmethoden hebben het voor autofabrikanten moeilijker gemaakt om te sjoemelen, maar nog niet onmogelijk. Dat zegt Peter Teffer, journalist bij EU Observer en schrijver van het boek Dieselgate. De rol van de auto-industrie wordt ingeperkt, waar de Europese Commissie zich voorheen nog wel eens liet wegspelen door de autolobby.

Beeld: EPA
Beeld: EPA

Vanaf vandaag worden automodellen strenger getest. Behalve in lab moeten auto's nu ook op de weg bewijzen dat deze niet te veel rotzooi uitstoten. De strengere Europese regels zijn het gevolg van het dieselschandaal.Aan de hand van laboratoriumtests hadden autoriteiten eigenlijk geen enkel benul over de effecten bij temperaturen onder de 20 en boven de 30 graden. Op de weg is het mogelijk om veel uiteenlopender omstandigheden onder de loep te nemen.

Testlocaties

Teffer wijst op het beperkt aantal testlocaties in Europa en de technische mogelijkheid om via gps te traceren waar de autoriteiten zitten en daarop de uitstoot van de auto af te stemmen. 'Als je die adressen invoert in de software, dan kun je daar al mee sjoemelen.' Voorheen, zo beaamt Teffer, heeft de Europese Commissie zich toch wat laten wegspelen door de stevige autolobby. Maar inmiddels lijkt de Commissie de rol van de auto-industrie toch iets in te tomen binnen verschillende werkgroepen.

Geen markttoezicht

Een simpele remedie zou zijn om auto's uit de fabriek te plukken en at random te testen. 'In Amerika doen ze dat wel, daar halen ze na zoveel jaar een auto van de weg en kijken ze hoe die presteert. In Europa hebben we jarenlang geen markttoezicht gehad. Dat hele dieselschandaal heeft ook kunnen gebeuren omdat niemand officieel controleerde hoe die auto's zich op de weg gedroegen buiten het laboratorium. Die zitten er wel aan te komen, maar ze onderhandelen nog hoe die regels voor markttoezicht eruit moeten gaan zien.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen