Duurzaamheid4 sep '17 11:55

'Sjoemeldiesels moeten van de weg'

Auteur: Marjan van den Berg

Ook sjoemeldiesels die geproduceerd zijn vóórdat de nieuwe regels voor emissieproeven werden ingevoerd, moeten van de weg. Dat zegt D66-Europarlementariër en rapporteur dieselschandaal Gerben-Jan Gerbrandy op BNR.

ANP
ANP

'Je ziet dat nog altijd die auto-industrie de hand boven het hoofd wordt gehouden, ondanks alle testresultaten, ondanks alle kritiek die we nu gezien hebben. Auto's waarbij gerommeld wordt moeten gewoon van de weg gehaald worden', zegt Gerbrandy op BNR. 'De eigenaren van die auto's moeten daar ook een zekere compensatie voor krijgen. Dat gaat heel veel geld kosten, maar de auto-industrie heeft het er zelf naar gemaakt natuurlijk.'

Gerbrandy reageert op het bericht dat de meeste dieselauto's op de weg meer uitstoten dan bij laboratoriumtests. De International Council on Clean Transportation (ICCT), die ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht, onderzocht in totaal 541 dieselauto's die aan de Euro 5- en Euro 6-normen voldoen, waarvan 145 verschillende modellen. In het dagelijks verkeer stoten diesels in de laatste categorie gemiddeld 4,5 keer meer schadelijke stikstofoxiden uit dan de norm voorschrijft. Negen op de tien diesels met deze Euro 6-norm (de strengste norm) stoten meer uit dan aangegeven, blijkt uit de studie.

'Overheden terughoudend'

Dit alles baseert de ICCT op een compilatie van resultaten van eerdere onderzoeken door verschillende nationale autoriteiten, zoals in Nederland de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Gerbrandy: 'Het is wel weer schokkend om te zien hoeveel meer die auto's uitstoten en ook hoe terughoudend nationale overheden zijn om dat nou eens echt harder aan te gaan pakken.' Al overschrijden grote aantallen auto's dus in de praktijk de Europese uitstootnormen, toch is die overschrijding niet tegen de wet. Pas sinds kort wordt er bij de emissietests immers gekeken naar de uitstoot van auto's onder werkelijke rij-omstandigheden.

Toch kunnen auto's die al langer rondrijden wel degelijk aangepakt worden, door te kijken of er sjoemelsoftware in zit, zegt Gerbrandy. Probleem is echter dat fabrikanten bij wijze van uitzondering schone technologie onder bepaalde omstandigheden mogen uitschakelen om de motor te beschermen. Daar heeft de Europarlementariër geen goed woord voor over. 'Als er gewoon slechte technologie in zit omdat die erin gezet is omdat die alleen maar tijdens de test zou moeten werken, mag dat geen excuus zijn om die auto's op de weg te laten rijden. Ik vind dat overheden, inclusief de Nederlandse, daar veel harder in moeten optreden.'

Gerelateerde artikelen