BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Duurzaamheid

'Maatregelen voor schonere lucht richten op binnensteden'

  • Judith Laanen
maandag 11 september 2017, 17:40 Update: maandag 11 september 2017, 18:06
'Problemen met luchtkwaliteit zitten in binnensteden'

Voor het huidige kabinet is het geen optie meer om de huidige maximumsnelheid van 130 kilometer-snelwegen weer te verlagen. Maarten Krol, hoogleraar luchtkwaliteit aan de Universiteit van Wageningen, hoopt op maatregelen voor de binnensteden, want daar zitten volgens hem de knelpunten voor schonere lucht.

Foto ANP
Foto ANP

Vorige week won Milieudefensie een rechtszaak van de Nederlandse staat. Van de rechter moet de staat op heel korte termijn met een plan komen om de lucht schoner te maken. Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma zei vandaag op BNR dat de rechter de staat niet heeft opgelegd de snelheid te verlagen.

'Dijksma heeft gelijk, norm is richtlijn vanuit Europa'

Maarten Krol, hoogleraar luchtkwaliteit aan de Universiteit van Wageningen, vindt dat Dijksma in principe gelijk heeft. 'De rechter zegt niet: die 130 kilometer per uur moet van tafel, maar het is ook te kort door de bocht om te zeggen dat dat helemaal niks zou helpen. Dat heeft met het volgende te maken: de norm is een richtlijn vanuit Europa waar we als land aan moeten voldoen en die is er niet om opgevuld te worden.'

Lees ook: 'Verlagen snelheid niet beter voor luchtkwaliteit'

Krol beaamt het standpunt van staatssecretaris Dijksma dat verlaging van de snelheid niet zoveel uitmaakt voor de luchtkwaliteit. 'Sterker nog: uit metingen op plekken waar naar 130 per uur is gegaan, blijkt dat de luchtkwaliteit beter wordt. Dat lijkt in tegenstrijd, maar is het niet. Er is beleid dat er steeds meer vieze auto's van de weg gaan, dus we verwachten dat de luchtkwaliteit beter wordt.' Dus kan er wel wat bij tot we die norm halen? 'Nee, hoe schoner de lucht, hoe beter. Dat is een heel belangrijk uitgangspunt en ik denk dat ze dat zelf wel onderschrijft', zegt Krol.

Lees ook: 'Aanpak luchtkwaliteit is gezamenlijke opdracht'

'Problemen met luchtkwaliteit in binnensteden'

Maar zo eenvoudig ligt het nog niet, zegt Krol. De problemen liggen volgens hem in de binnensteden. Daar zou de staatssecretaris zich ook op moeten richten, vindt hij. 'De snelwegen rond Utrecht leggen bijvoorbeeld een deken van luchtvervuiling neer. Dan gaat het om stikstofdioxide. Daar komt in de steden het verkeer bij dat door de stadse wegen rijdt. Dan worden de normen overschreden. Meer uitstoot rónd Utrecht heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit ín Utrecht.'

Krol verwacht dat de staatssecretaris met maatregelen komt die zich richten op de knelpunten in de binnensteden. 'Dan denken we aan elektrisch vervoer, meer ruimte voor de fiets, het makkelijker instellen van milieuzones voor gemeenten. Daar is winst te behalen.'

DuurzaamheidEconomieGezondheidKlimaatMobiliteitPolitiek
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Knot: ECB moet rente in juli verhogen naar kwart procent

'Arbeidsmarkt niet eerder zo krap'

Zelenski's vernieuwde biografie: 'hij komt er ook niet altijd even goed van af'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Megalomane mannen en social media

220 A: 44 landen bijeen in El Salvador

Het Faillissement | Reinout Vriesendorp

220 B: De toekomst van Bitcoin in Europa, met Paul Tang

Beleggerspanel over Musk en de overname van Twitter

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden