'Maatregelen voor schonere lucht richten op binnensteden'
Voor het huidige kabinet is het geen optie meer om de huidige maximumsnelheid van 130 kilometer-snelwegen weer te verlagen. Maarten Krol, hoogleraar luchtkwaliteit aan de Universiteit van Wageningen, hoopt op maatregelen voor de binnensteden, want daar zitten volgens hem de knelpunten voor schonere lucht.
Vorige week won Milieudefensie een rechtszaak van de Nederlandse staat. Van de rechter moet de staat op heel korte termijn met een plan komen om de lucht schoner te maken. Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma zei vandaag op BNR dat de rechter de staat niet heeft opgelegd de snelheid te verlagen.
'Dijksma heeft gelijk, norm is richtlijn vanuit Europa'
Maarten Krol, hoogleraar luchtkwaliteit aan de Universiteit van Wageningen, vindt dat Dijksma in principe gelijk heeft. 'De rechter zegt niet: die 130 kilometer per uur moet van tafel, maar het is ook te kort door de bocht om te zeggen dat dat helemaal niks zou helpen. Dat heeft met het volgende te maken: de norm is een richtlijn vanuit Europa waar we als land aan moeten voldoen en die is er niet om opgevuld te worden.'
Lees ook: 'Verlagen snelheid niet beter voor luchtkwaliteit'
Krol beaamt het standpunt van staatssecretaris Dijksma dat verlaging van de snelheid niet zoveel uitmaakt voor de luchtkwaliteit. 'Sterker nog: uit metingen op plekken waar naar 130 per uur is gegaan, blijkt dat de luchtkwaliteit beter wordt. Dat lijkt in tegenstrijd, maar is het niet. Er is beleid dat er steeds meer vieze auto's van de weg gaan, dus we verwachten dat de luchtkwaliteit beter wordt.' Dus kan er wel wat bij tot we die norm halen? 'Nee, hoe schoner de lucht, hoe beter. Dat is een heel belangrijk uitgangspunt en ik denk dat ze dat zelf wel onderschrijft', zegt Krol.
Lees ook: 'Aanpak luchtkwaliteit is gezamenlijke opdracht'
'Problemen met luchtkwaliteit in binnensteden'
Maar zo eenvoudig ligt het nog niet, zegt Krol. De problemen liggen volgens hem in de binnensteden. Daar zou de staatssecretaris zich ook op moeten richten, vindt hij. 'De snelwegen rond Utrecht leggen bijvoorbeeld een deken van luchtvervuiling neer. Dan gaat het om stikstofdioxide. Daar komt in de steden het verkeer bij dat door de stadse wegen rijdt. Dan worden de normen overschreden. Meer uitstoot rónd Utrecht heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit ín Utrecht.'
Krol verwacht dat de staatssecretaris met maatregelen komt die zich richten op de knelpunten in de binnensteden. 'Dan denken we aan elektrisch vervoer, meer ruimte voor de fiets, het makkelijker instellen van milieuzones voor gemeenten. Daar is winst te behalen.'